Thursday, May 21, 2015

Mis on armastus?

Ps 86:8-10 "Jahve, sinu sarnast ei ole jumalate seas, ega ole niisuguseid tegusid, kui sinul! Kõik rahvad, kelled sa oled teinud, tulevad kummardama su ette, Jahve, nad annavad au su nimele! Sest sina oled suur ja teed imesid, sest sina oled Jumal, sina üksi!"
Väga tihti ma kuulen seda küsimust: "Kui Jumal on nii hea, siis miks on ta loonud nii kurja maailma ja miks ta ei tee midagi selle parandamiseks?" Teisel korral olen ma seda sama küsimust kohanud palju rafineeritumalt vormis "Palusin Jumalalt uusi hambaid, kuid need ei kasvanud mu suhu tagasi - järelikult Jumalat ei ole olemas!" Jah tõesti! Miks ei hüppa Jumal taevast alla iga kord, kui meie otsustame oma tugitoolis röhatada, et ta võiks midagi ära teha. Kui tanker läheb katki, ja suur naftalaik ähvardab kohalikule florale ja faunale perse keerata, siis on Jumal süüdi - aga mitte need kes topeltpõhjaga tankerite asemel valisid odavamad ühekordse põhjaga pakkumised. Kui halvasti ehitatud korterelamu kukub kokku või vihm viib valel ajal või valesti rajatud kergliiklusraja minema - siis on Jumal süüdi, et ta ei sekkunud, kuid mitte inimeste ahnus ja ükskõiksus ning faktidele läbi sõrmede vaatamine. Palju kergem oleks elada, kui Hea Jumal Taewast iga kivi leivaks teeks ja meie kõhud täidaks, nõnda et meil seda murekest enam elus poleks ning taevas maa peale tuleks.
Jumal on oma heas tahtes loonud taeva ja maa ning kõik selle sisikonna - peale selle on ta teinud inimese oma looduse krooniks. Ometi pole ta nagu midagi teinud, sest inimene pole ikka rahul. Kuigi ta on loonud Niagara joad ja Rushmore'i mäe või Everesti; Kaali kraatri ja Vooremäe uurded ning Taevaskoja koopad - ometi pole see mõnele võrreldav Aston Martini või Maserati; Mont-Blanci või Gucci ehk Armani ja Maratiga. Kuradi kehvasti müüb end see Jeesuke, see kristlaste jumal! Hallelujah!
Kuid mida me tegelikult ütleme selliste küsimustega, kui Jumal peaks meile andma, mida me tahame. - Et meie ei taha vastutada oma elude ja eriti kannatuste eest. Sest parem on kannatust kanda, kui keegi teine on süüdi ja mitte meie.
Eks öelnud ju Jeesus ise Mt 7:7 "Paluge, siis antakse teile; otsige, siis te leiate; koputage, siis avatakse teile." Ja teises kohas Mt17:20 "Aga tema ütles neile: "Teie nõdra usu pärast. Sest tõesti ma ütlen teile, kui teil oleks usk nagu sinepiivake, siis te võiksite öelda sellele mäele: siirdu siit sinna! Ja ta siirduks sinna, ja miski ei oleks teile võimatu." Kuidas siis ikka on, et kõik palved ei saa vastatud? Aga kui ma paastun ja palvetan 40 aastat? - Siis Jumal ikkagi peab vastama?!
Oma lapsepõlves oli minu esimene kohtumine rahaga selline. Turule olid just jõudnud need tetrisega varustatud 9in1 mängukonsoolid, mis maksid igaüks vähemasti 300+ krooni, mis oli tol ajal kõva raha. Ja minu perkond ei suutnud seda lubada - seega ma pidin selle jaoks tööd tegema, et ühte ära teenida. Oma naiivses usus arvasin ma, et kui ma oma vanaisa suvilas ühe päeva hästi töötan, siis see oleks 300 krooni väärt - ja kuidas ma õhtul kibedasti nutsin maailma ebaõigluse pärast, kui ma neid 300 krooni oma "hea töö" eest ei saanud. Ma ei võinud ju oma unistust täita ja seda tetrise-mängu enesele osta. - Tähendab, mu ema ja vanaisa ja vanaema, kellega ma koos elasin, ei armasta mind. Sest mina küll teenisin pühendunult, kuid nemad ei tasustanud seda vääriliselt! Hallelujah!
Mis nüüd toimub? Kuidas ma nii väiklase asja peale Hallelujah ütlen? See on ju siililegi selge, et see oli lapsik jonnimine ning tegelikult oleksin ma pidanud hoopis tänulik olema, et mul on toit laua peal ja katus pea kohal ning riided seljas - et ma võisin koolis tarkust õppida, nagu paljud lapsed ei või - isegi puhas vesi kraanist on suur luksus, mida kõigil inimestel sel planeedil ei ole. Me võime isegi nautida nii iseenesest mõistetavaid asju nagu "Kohuke" sest enamus eestlasi ei ole laktoosi talumatud või meie pagaritooteid, sest me pole gluteenitalumatud. Kuid see ei hakka kohe silma. Sel ajahetkel, millest ma räägin, täitis too tetrise-mäng kogu mu olemuse ja oli samaväärne paradiisiga. (Tänapäeval ei suudetaks sedasama mängu enam isegi 9999 in 1 vormis koos ühe päikesepatareiga; taskuarvuti; ühtede kääride ja vildika ehk pastakagagi 2.49 euroses komplektis maha müütada!) Või nagu "Armastus kolme apelsini vastu" kui seda ei saa tuleb surm...
Aga kas me mitte ise ka ei jonni Jumalaga, et tema meie eest meie elusid ei ela ja meie sitta ei roogi? Jakoobus ütles oma kirjas, mis piibli kaante vahel on säilitatud nõnda: Jk 1:22,26 "Aga olge sõna tegijad ja mitte üksipäinis kuuljad, iseendid pettes...Kui keegi arvab Jumalat teenivat ja ei talitse oma keelt, vaid petab oma südant, selle jumalateenistus on tühine!" See tähendab, kui meie aktiivselt ei tegutse - ja niimoodi aktiivselt, et see on tõsine ja mitte ärplev tegutsemine, siis on meil tulemus. Me kõik teame, kui pahad on SMS-laenud ja selle naljandid punaste seljakottidega, mis "Ärapanijal"'gi hambus olid. Liiga kergeks tehtud laenamine, seab ohtu laenaja enda majandusliku sõltumatuse ning pikemas plaanis terve ühiskonna terviklikkuse ja stabiilsuse - kuid suuremale osale inimestele on see kibe tõde ja kõva sõna. Ka nemad tahaksid mitu tihu pisaraid valada õelate keeldude pärast, mis keelavad "healt" võlausaldajalt laenata, kes kohe muutub "pahaks" kui ta oma raha tagasi tuleb küsima, sest vanarahvaski teadis: "Võlg on võõra mehe oma!" Paljud meie palved, on nagu sellised SMS-laenud, mida tuleks häbeneda, sest nad soovivad meile punast seljakotti selga mõtelda. Ja oh mis imeasju sinna seljakotti on kogutud? Milleks on tavainimesele vaja uhket laeva; maja või autot, mille ülalpidamine maksab rohkem, kui see vaene inimene suudab oma tööga kasvõi ühe aastaga teenida? Kas nad kõik on kuningad või vürstid või midagi muud, et nad neid asju nii kangesti vajavad. - Aga naabril ju on, seega minul peab ka olema! Muidu olen ma ju kuidagi kehvem. Aga kui naabril on vähkkasvaja või Altzheimer - kas see peab ka sinul olema? Mida ütles Iiob, kui Jumal temalt ebaõigesti kõik ära võttis? Ii 1:21 "Alasti olen ma emaihust tulnud ja alasti ma lähen sinna tagasi! Jahve on andnud ja Jahve on võtnud; Jahve nimi olgu kiidetud!" Hallelujah!
Aga kuidas nii, hull walgekaaren? Kuidas nõnda sõgedasti, et Jumal võib kõik ära võtta - millest selline kehv diil? Kas poleks parem, kui sul oleks neli naist või koguni seitse - üks igaks päevaks - kui mitte tunniks; oma lõbuke hommikuks ja oma lõbuke õhtuks, nagu Nietzsche selle kohta ütles. Ei! Seda ei või ju püha kogudusega juhtuda, - eriti kui ta pühalt ja õigesti elanud! Halvad asjad juhtuvad halbadele inimestele ja head asjad juhtuvad headele inimestele! Miks sa pead ütlema,Mt5:45 "Et te saaksite oma Isa lasteks, kes on taevas, sest tema laseb oma päikest tõusta kurjade ja heade üle ja laseb vihma sadada õigete ja ülekohtuste peale."?
See pole ju üldse aus, kui õelad saavad sama palga kui õiged! Kuid selline on Jumala armastus meie vastu - kes me oleme õelad! Ma ei nimeta end heaks, sest kui ma seda oleksin, siis vaevalt ma vajaksin Kristust ja ta risti, sest Ha2:4 "Vaata, kes on isemeelne, selle hing ei ole siiras ta sees; aga õige elab oma usust." Õiged elavad oma usust või 'õigusest' nagu seda siis nimetatakse - aga mitte Halastusest, millest kristlased elavad. Sest kes on lugenud piiblit ja ütelnud end sellele vastavat, see on minu silmis hull või lihtsameelne jobu. - Sest mida ta tahaks sellega öelda? Et ta pole kunagi oma venna peale põhjuseta vihane olnud või kellegile liiga teinud? Et ta pole kunagi ei mõtte ega teoga eksinud ja kui on, siis on selle kohe andeks palunud? Kuidas see üldse inimesele võimetekohane peaks olema? Mina küll sellise 'ingelliku' inimesega kohtuda ei tahaks, et mu riided mind kividega surnuks ei viskaks! Mina ei tunne end nii pühana!
Eks see ole Jumala äraarvamatu Armastus, et ta kõikidele meie palvetele ei vasta - eriti mitte nii, nagu me oleme neid mõelnud - sest milline isa teeks mõtlematult oma pojale nabarõnga või tätoveeringu välja, ainult selle pärast, et temalt seda manguti; ja isegi kui teda vihkamises süüdistati, et isa julges ei öelda ja väideti et naabrimees oleks kindlasti oma pojale lubanud. - Ma olen siiamaani oma emale tänulik, et ta ei lasnud mulle neid asju lubada - et ma oma nahka oma teismelise maitsega ära ei saanud rikkuda. Eks see olnud armastus, kui ma ei saanud klassikaaslastega pidu panna, ehkki olin juba alkotaksi ette maksnud ja olin tigevihane, et ema pidur oli ja ei lubanud mul sellest osa võtta. Eks see olnud armastus, kui ta iga minu hirmu peale öösiti tuld põletas, kui ma väiksem olin ja õuduka pärast lausa oksendasin, ehkki pidin lapsiku uhkuse tõttu ikka vaatama - sest teised ju kah vaatasid, kuidas mina võisin maha jääda! Või kuidas ta minu psühhosomaatiliste kõhuvalude tõttu mu voodi kõrval kannatas, ehkki ei võinud midagi parata. - Lapsepõlves olid mul jubedad kõhuvalud, nagu mu emal on jubedad migreenihood, eks need ole suguvõsas. Tänu Jumalale, et pärast mu ristimist pole mul neid kõhuvalusid enam olnud. Hallelujah!
Aga Jumal peaks meid vihkama, kui ta kõike meie näo järgi ei tee, nagu ta inimese oma näo järgi valmistas? Kuidas võib olla paha see Jumal, kes on teinud Mahatma Gandhi; Martin Luther Kingi ja teised - eriti sinu ja minu - ainult selle pärast et on veel teinud; Hitleri; Stalini ja Lenini? Kas me pole mitte silmakirjalikud, kui me tahame saada ainult head ja mitte halba - sest meie pole kannatanud, nagu Iiob - me pole isegi mitte nõnda kannatanud kui inimesed aafrikas; indias; hiinas vms. kohas. Meid ei kiusata ju taga Eestimaal, sest me elame nagu vanajumala selja taga - kuid seda privileegi ei ole mitte kõigil kristlastel. Seetõttu tuleb tänulik olla selle üle, mis meil veel on, et seda meilt meie tänamatu hinge pärast ära ei võetaks. Kuidas oli Buratino loos selle Lolllidemaa ja kingitud kuldrahadega, mis pidid kasumit tootma? Kui sinul pole ajusid, siis mõeldakse nad sinu eest välja ja sina maksad selle vahe kinni! - Aga see ei ole armastus. Kui te tahate teada, mis on armastus, küsige oma ema käest, kes teid sünnitas, kui raske oli teid ilmale tuua ja tema võib öelda, mis on armastus.
Eks ole Jumal meid ka teatud mõttes ilmale toonud, ja oma mõtteis valmis koonud ja teinud, et me siis emaüsas oleme saanud kuju võtta. Seetõttu, kui keegi tunneb, et maailm pole piisavalt Hea - ehk on see tunnustäht tema enese kohta, et tema on Jumalast selleks loodud, et midagi ära teha, et see talle väga silma hakkab - aga kui mitte, siis ei maksa ka nuriseda, kui ise ei taha kätt külge lüüa. Muidu oleks õige see vanarahva tarkus: "Suuga teeb suure linna, käega ei tee kärbsele pesagi!" Palugem, et Jumal ilmutaks meile, kuidas rohkem nüüd ja praegu teha tegusid, ja mitte ainult tühje sõnu, mis sooja ei anna - mitte tegusi, mis ehitaksid üles meid, vaid ligimest, sest kui sa ennast üles ehitad, kuidas see siis teisele hea peaks olema; ja kui see veel ligimese maha kisub, kuidas peaks see olema kristlik armastus? Olgu teil siis ligimesele paremat armastust, kui kristlik lause: "Ma palvetan sinu eest!" sest selline jutt on odav tulema ja ei lähe midagi maksma. Kui midagi ei juhtu, on ju hea ligimese nõtra usku süüdistada - sina ju palvetasid tema usu peale, mitte enda oma peale. Ärgem siis olgem nõnda kurikavalad, kui kiskja padrikus, vaid oma ligimese kasuks, sest ka meie oleme nagu linnupüüdja paelus, ja võime iga päev hukka saada, kui Jeesus meile armu ei kingi. Armust olete saanud, armust andke ka edasi, mida olete saanud, või tahate Jumala sõna valeks teha, öeldes: "Mina pole saanud midagi, seepärast pole mul anda!" Kel on kaastunnet - see jagagu kaastunnet; kel on lohutust - jagagu lohtu; laulja laulgu oma laule ja näitleja kandku oma maske; sõdur tõstku relvi ja kaitsku, mis talle püha; arveametnik tehku samuti, tõstes sulge. Kuidas keegi oma südames on, nõnda tehku - ja see on armastus. Kuid mis seda üle trumpab, seda ärge tehke! Ärge püüdke Jumalale 40 aasta ja palju orjatööga templit ehitada, millest Jumal ei jäta kivi kivi peale, mida maha ei kistaks, kui te olete unustanud põhilisema. Sest Jeesus nõuab vaid üht, mis on käsuõpetus ja prohvetid - selles on juudid ja kristlased üheks saanud: Halastust ja mitte Ohvriandi! Kui sinu Armastus, on nagu variseride ohvriand, siis ei pääse sa mitte Jumalariiki - pigemini tunnista tölneri halastuse kombel, et Jumal peab sulle armuline olema, siis sa tasud kõik oma vanded ja võlgnevused Tema ees - aga kes ütleb end nägija olevat, see ärgu mind kuulaku - valetajale aga jääb tema patt andeks andmata, kes asjata räägib, et ta näeb. Tunne iseennast ja tunne oma Jumalat! Aamen, Hallelujah!

No comments:

Post a Comment