„Sa
ei tohi enesele teha kuju ega mingisugust pilti sellest, mis on ülal
taevas, ega sellest, mis on all maa peal, ega sellest, mis on maa all
vees! Sa ei tohi neid kummardada ega neid teenida, sest mina, Jahve,
sinu Jumal, olen püha vihaga Jumal, kes vanemate süü nuhtleb laste
kätte kolmanda ja neljanda põlveni neile, kes mind vihkavad, aga
kes heldust osutab tuhandeile neile, kes mind armastavad ja mu käske
peavad!” 2Ms 20:4; 5Ms 5:8
See kirjakoht
on mulle alati probleeme tekitanud. Sest luuletajana pean ma koguaeg
midagi oma meeles ette kujutama, selleks et luuletusi kirjutada, kuid
siin ütleb Jumal, et sa ei või seda teha. Et niipea, kui sina vaid
kuju lood, on see väga kole paha et Jumal „Püha Vihaga” on
mitte lihtsalt Jumal üle suhkurdatud postkaartidel, kus Jeesus on
Armastus. Selline Jumal kõlbab igale poole ja on nõus igasuguse
tegevusega – kuid „Püha Vihaga” Jumal – ei tea, kui paljud
sellist oma ellu tahavad. Ja ometi on see just see Jumal, kelle
pärast Jeesus tuli Messiana maa peale. Hallelujah!
Ja ei ole
lihtsalt nii, et Jumal on mingi metafüüsilise vihaga Jumal – vaid
asi läheb konkreetseks: „Kes vanemate süü, nuhtleb laste kätte
kolmanda ja neljanda põlveni neile, kes teda vihkavad.” Jätame
selle helduse osa seks puhuks vahele, sest see sõltub käskude
täitmisest aga mitte ilusatest silmadest. See jutlus siin on Jahve
pühadusest ning inimlikust nägemisest – ja mida kõike inimesed
näevad. Kirjakoha algus on selle kenasti üles loetlenud. Kas pole
meie tänapäeva ühiskond just nende asjade vaatamise peale üles
ehitatud – et me mitte ei katsu neid, vaid vaatame, mis teeb need
vähem kurjaks. Ja ometi ütleb Jahve Jumal oma prohveti kaudu, et sa
ei tohi sellist kujutist luua ja teda kummardada! Hallelujah!
Aga kuidas
nii, walgekaaren, kuidas on lood siis raamatutega, millest me õpime?
Kõik head asjad on ju raamatuisse kirjatud või pildis kujutatud –
kuidas sa elad ilma nendeta – ei saa ju minna verbaal-traditsiooni
juurde tagasi, kus kõike anti edasi suuliselt.
Hakkab juba
minema. Suulises traditsioonis ongi probleem – sest vanal Iisraelil
ei olnud piiblit paberil, vaid oli pähe õpitud – isegi kui kümme
käsku kivitahvlile uurendati ning sellega vaikimisi käsku eirati,
siis need pandi seaduselaekasse luku taha, ning lihtinimene neid enam
ei näinud. Nemad kuulsid vaid häält Moria mäe otsast! Ja sellest
pidi neile piisama... Hallelujah!
Kuid miks see
nii tähtis on, kuidas meil Jumala sõnad on, kas kirjas või peas?
Seda sellepärast, et kirja- ning lugemisoskus ei olnud üldised –
ainult valitud hulk suutis lugeda ja kirjutada, sest kogu asja
ilmetuses: on väga raske kõrbes tinti valmistada – ja paberit,
ning kuidas sa mõtled seda varundada... Savikruusis? Kusagil
riiulis? - Kui sa olid kõrbe nomaadirahvas ja mitte paikne! Keegi ei
hakka ju kõrbe liivade keskel üleliigseid asju kaasa tassima, mida
pole võimalik igapäevaselt kasutada, ning kirjakunst pole just
selline asi, mida koguaeg saab praktiseerida – meie tsiviliseeritud
elu sunnib meid seda vahet unustama, sest me elame korterites ja
oleme lääneühiskonnas elu konarustest suhteliselt kaitstud. Kuid
tol ajal polnud kaubanduskeskusi, kust iga kell omale toitu osta –
toit kas kasvas põllul või seda tuli korjata ja küttida; seda tuli
teistega jagada ja sellega tuli kaubelda, tihti tuli selle
kaitsmiseks ka võidelda nendega, kes soovisid seda nõrgemalt ära
võtta või nõrka ennast orjastada. Mida teha kirjakunstiga, mis ei
ole ader ega kirves ja millel ei ole muud kasu, kui see võib sinu
vaimu üles tõsta ja lohutada, kuid praktiliselt ei ole temast
tolku. Ta ju ei läida tuld poti alla ega õmble sulle riideid selga,
asjad mida nomaadid õppisid käigu pealt, suuliselt. Ja kui
piisavalt kiiresti aru ei saanud, siis oli sinuga hambad. Kõrb ei
anna teist võimalust ega kuula mingeid kassatsiooni kaebusi
inimõiguste rikkumiste kohta – tolle aja inimõiguseks oli
tugevama inimese õigus. Ja siis tuli mäe otsast selline sõna, et
ei tohi olla ei pilti ega kuju ega tohi seda kummardada! Aamen selle
peale, üks tõsine nomaad just nõnda elaski. Kõik need asjad, mida
me tänapäeval Aristotelliku filosoofiaga kirjeldame, ja mis nõuavad
abstraktse mõtlemise olemasolu, kõik see oli korraga keelatud –
sest inimesed ei osanud siis abstraktselt mõelda. Isegi Aristotelese
kaasaegsed ei osanud enamuses abstraktselt mõelda. - Kui sina
oskasid, siis olid sa käigupealt tehtud mees, sest sa valdasid
oskust, mis oli sama haruldane kui pahema käega mõõga hoidmine.
Jah-jah! Jälle
on kristlased vaba mõtlemise kallal ning jutlustavad rumaluse
ülevusest. Oli ju ka üks Jeesuse kurikuulsamatest õndsaks
kiitmistest järgmine:
"Õndsad on vaimust vaesed, sest nende päralt on taevariik.” Mt5:3
Ja just sellepärast tekitas see kirjakoht mulle lapsepõlves, kui ma pühapäevakoolis käisin ja seda esmakordselt kuulasin, probleeme. - Joonistamine on esimene asi, mis lastes areneb. Kalduvus oma mõtteid; tundeid ja muud piltidena väljendada. Mulle meeldis lapsena väga palju joonistada. Ainus põhjus, miks ma enam niipalju ei joonista on see tõik, et luuletamine on palju kiirem meedium. Nii pea kui ma silmad mingi asja peale tõstan ja selle üle mediteerima hakkan, on ka sellest võimalik koheselt luuletus kirjutada või siis jutlus. Pole mingit raskust! Aga sa ei või, sest Jumal keelas ära – sitt värk küll! Täiskasvanutele meeldib ju nii palju asju ära keelata: Kaua ülesse jäämist õhtuti või palju mangumisi, kui midagi väga-väga tahetakse või teise jäätise söömist. Vahest on mitte vaatamine samuti üks nendest nõmedatest reeglitest, mida peab seda mõistmata üle võtma? Hallelujah?
Selleks,
et mõista selle keelu sisemist tähendust, lähme hoopis teise
maailmasse – arvutid ja internet. Selleks, et arvutit kasutada, on
sul vaja kõvaketast, et sellele asju varundada ja selleks et
erinevaid lehti kätte saada, suhtleb sinu arvuti võrgu kaudu
erinevate protokollidega, kes jagavad su arvuti jagatud ressurssidele
teatavaid käsklusi. Protsessor peab teatud viisil töötama;
graafika kaart peab midagi tegema; helikaart samuti, sest vahetevahel
käib asjaga kaasas ka heliline nüanss. Sa oleksid korraga nagu ühe
suure riigi president, kes peab neid erinevaid üksusi loovalt
haldama, et saada mingit sulle kasulikku asja. Ja on üks asi, mida
kõik arvutikasutajad ning interneti surfajad vihkavad – viirused!
Need pahade inimeste poolt loodud programmi jupid, mis on mõeldud
sinu arvutis soovimatuid muudatusi tegema, et sinult midagi kätte
saada, mida sa võibolla vabatahtlikult ei tahagi anda, või sulle
lihtsalt murdmisrõõmust kahju teha, nagu hundid mõnikord puhta
murdmisrõõmust lambaid rapivad. Tavaliselt siis, kui on üleküllus
toidulaual. - Palju kaitseta ja kergesti kätte saadavat saaki. Ja
seepärast on meil välja mõeldud viirusetõrje programmid, et sina
ei peaks viirust nägema – isegi kui sa kogemata kombel tema peale
satud.
Ja
siin on ka peidus meie nägemise kurjajuur - „meenutamine”. Kõik
see, mida me näeme, jääb meile kuidagi „meelde”. See on meie
aju kõvakettal ja me võime sealt seda kätte saada. Mulle väga
meeldib filmi 8mm ühe peategelase tsitaat, kes oli noor pornopoe
müüja:
„You cant hope that the devil is going to change himself, but it shure as hell can happen that the devil changes you. - Some things are so nasty that the'll just stick in your mind and stay there. One man sees it and pukes, the other falls in love!”
See noor
pornopoe müüja, kes püüab filmi põhi-peategelasele selgeks teha,
et ei ole mõtet „swoop” filme taga otsida, sest nende leidmine
võib ootamatuid ja soovimatuid tagajärgi põhjustada. - Sa võid ju
mingit asja näha, kuid mitte loota seda unustada, kui see on halb
asi. Ja seetõttu tulebki hoiduda soovimatute „viiruste”
nägemisest, mis tihti on piltide ja kujutistena saadaval. Võib
isegi öelda, et me oleme, mis me näeme; nagu me oleme, mis me
sööme! Seetõttu on paljudes totalitaarsetes režiimides vaba
mõtlemine ja teave keelatud, et inimesed ei puutuks kokku
soovimatute piltide ja kujutistega, mis võiks nende jäämist status
quosse häirida. Samuti peaksid vabad inimesed rangelt
reglementeerima, mida nad tahavad näha ja mida mitte. Ei maksa ju
olla nii kõva mees, kes usub end isegi kuradi ees mitte eksivat või
kavala kelmi ees – parem on selliseid allikaid vältida, kui hiljem
kibedaid pisaraid valada, et oled siiski orki tõmmatud...
Hallelujah!
No väga tore,
walgekaaren! Aga mis saab edasi? Mida ma nüüd teen, et ma ei tohi
midagi oma meeles kujutada, et mitte valede mõtete peale sattuda?
See viib meid
teise Jeesuse tsitaadi juurde:
„Siis ta ütles oma
jüngritele: "Seepärast ma ütlen teile: ärge olge mures oma
hinge pärast, mida süüa, ega oma ihu pärast, millega riietuda!”
Lk 12:22
Muretsemine on
samuti vaatamise üks eriliike, kus sa elad läbi mingeid visuaalseid
aistinguid oma hirmudest ja lootustest, mida sa soovid kas siis
saavutada või välistada. Ja mida kõike võivad inimesed endale
muretseda – vähi võib enesele muretseda; samuti hallid juuksed;
suured võlad lõhki elatud eelarves, kui ei suuda leppida oma
sotsiaalse staatusega. Ärge üldse muretsege selle pärast, kuidas
mitte mõelda sellele, mida te ei vaata, sest sellega te just
hoiategi seda asja oma meeles ja mõtlete selle peale – ja seetõttu
te ka näete seda. Piltlikumalt öeldes, kui te tahate et kurat teie
elust kaoks, ei ole mõtet vaadata, kui kole on kurat, vaid vaata
pigemini Jeesuse peale ja õpi kui ilus on Jumal ning pilt kuradi
koledusest kaob ise sinu meelest. Ära tegele asjadega, mida sulle ei
meeldi teha, vaid tee asju, mida sulle meeldib teha. Miks peaksid sa
endas lihvima oskust tunda ära kurjust, selmet lihvida endas oskust
tunda ära head? Kas sa tõesti tahad olla Kuri inimene, et sa uurid
kuidas täpselt üks või teine kuri inimene seda tegi – selmet
uurida, kuidas Jeesus kõike seda Evangeeliumis tegi. J.R.R.Tolkien
kirjutas oma raamatus „Silmarillion” et Saruman, kes oli samuti
üks kõrgemaid vaimolendeid Iluvatari juures nagu Gandalf, uuris
väga pikalt ja pinevalt Sauronit ja selle sõrmuse kunsti, mis pani
ta lõpuks viimast tunnustama ja sõrmust enesele tahtma. Gandalf aga
kasutas sama aega kääbikute uurimiseks, kes olid sama
ambitsioonikad ning võimuahned nagu kiikhobu võib maailma
vallutada. Ja see uurimine oli tõenäoliselt ka põhjuseks, miks
Gandalf oli pigemini heasüdamlik ning salliv võlur, kuigi võis ka
väga kohutav oma vihas olla. Samas kui Saruman oli kõrk ning edev
võlur, kes lõpuks suri oma agendi käe läbi, kelle ta värbas
Rohani kuninga kõrvu mürgitama. - Nähke erinevust! Sina ei pea
mitte vaatama! Aamen!
No comments:
Post a Comment