Mu
Jumal! Sina oled öelnud: „Õndsad on tasased, sest nemad pärivad
maa!” - Seepärast anna mulle tasane süda, mis ei tormitse uhketes
mõtetes, ja viska sealt minema kõik suureline Vaim, mis ütleb
„Mina, ja ei keegi muu!” sest eks olnud ka see sinu sõna:
„Õndsad on vaimust vaesed, sest nende päralt on taevariik!”
Kuidas võib mees siseneda kuningalinna, kui ta ühes käes hoiab
kotitäit Au ja teises käes vankritäie Väärikust ja pealegi oma
jalgeall kaamelitäie Uhkust – kuidas see mahub sisse jalgväravast,
et pääseda taevariiki? Seetõttu ärgu olgu mul midagi peale Sinu,
mu Jumal! Sest mul on nälg ja janu sinu sõnade ja tarkuse järele,
see on minu õigus – palun ole mulle patusele armuline. Sest sina
oled öelnud: „Õndsad on need, kellel nälg ja janu on õiguse
järele, sest nemad rahuldatakse!”
Õpeta
mind, kuidas olla armuline – nii enda kui ligimese vastu, sest kui
sa kandle keele liiga pingsalt kinnitab, siis ta katkeb sõrme
raskuse all, kuid kui sa tema liiga kergelt kinnitad, siis ei saa
temalt ilusat häält. Ärgu minu õigus olgu silmakirjalik, mis on
kas liiga vali või liiga leebe, et meeldida inimeste kõrvadele, et
nende neerud ei hakkaks mind vihkama, kui mu sõnad on nende kõhus
saanud koirohuks! Eks olnud see sinu sõna: „Õndsad on armulised,
sest nemad saavad armu!” Puhasta mu süda Elava Tulega Jumal! Ära
hoia end tagasi vaid murra edasi, sest ka tilk tõrva meepotis muudab
mee maitse kibedaks – seetõttu muuda minu punane lõim valgeks,
nagu oleks see leelisega valgendatud, ainult Sina võid niimoodi
puhastada ja uuendada südant, et see oleks nagu uus karikas, mis
just väljus meistri käte vahelt isanda lauale. Tee mind tühjaks
kõigest lootusest ja pahast usust ning kippumisest, mis minu karikat
täidavad, sest kuidas ma võin vastu võtta sinu segatud veini, kui
mu karikas on juba täis – ei vala ju keegi segatud veini kalja
peale, sest muidu mõlema maitse läheb raisku ja pealegi saab
karikas üle voolama ja rikub ära ilusad vaibad ja põranda kuninga
palge ees. Mina kes ma pole ühtegi kuningriiki rajanud, ega koda
sellesse, ega aita selle rajale või müüri selle ümber ja pealegi,
kes ma pole ühtegi vaipa kuninga jalge alla põiminud, kui ma oma
väes nii tühine olen, kuidas ma võiksin seda julgeda, et ma tulen
Jumala ette täidetud karikaga, nagu ei oleks Sinul mulle häid ande
jagada. Keegi ei lähe ju restorani ja võtab oma sööki kaasa, või
hotelli ja võtab oma linu ning patju kaasa – kui siis need, kes on
surelikud, väärivad sellist au, et nende juurde ei või niimoodi
tulla, kui palju enam Sina, mu Jumal, oled väärt sellist au!
Sina
oled öelnud: „Õndsad on puhtad südamelt, sest nemad saavad näha
Jumalat!” Seepärast tee mu hingepeegel tühjaks ja valmista mu
ligimene mulle peegliks, et ma võiksin sealt näha sinu palet ja
võiksin teda teenida, nagu ma sind saan taevariigis teenima! Et ma
ei otsiks maailmast võrdkuju, mida järgida ja millega inimesi
maadligi rõhuda, nagu hirmuvalitsejad teevad, rajades maale
puuslikke, mida kummardada. Ärgu minu hinges olgu sellist puuslikku
ja ärgu ma inimesi sellisega taga ajagu. Sest sina ei ole mind
kutsunud isandaks, et ma su rahva üle valitseksin, nagu oleks see
minu omand, vaid kui oma sulaseks karjaseks, kes sinu oma üle
valvaks, kui kõige pisem sinu kojas. Ei ole ju mina ühtegi talle
sünnitanud ega ühegi ute pead oina poole pööranud – sest
mullast olen ma võetud ja sina puhusid mu peale ja ma sain elavaks
hingeks, ja mulda pöördun ma jälle tagasi, ning mu ase ei tunne
mind enam ja teenib ligimest, kes on pärast mind.
Jah,
tõesti! Kui õnnis on see mees, kel on rahu südames, kes ei näe
oma ligimese käsivarres oma vaenlast! Eks öelnud ka sinagi: „Õndsad
on rahu nõudjad, sest neid hüütakse Jumala lapsiks!” Ärgu olgu
mu isaks Riid ega emaks Ülekohus, vaid olgu ma pigemini sinu
lapseks, mu Jumal ja istugu ma pigemini sinu jalgade ees ja sinu
väravas ja mitte nende juures, kes on maailmas. Kas on Riid ja
Ülekohus toonud sulle poegi ja tütreid ja teinud sind lasterikkaks
ja ehtinud sinu koda pisukeste kiitusega? - Ei vaid nad on põrgu
täis rahvastanud ja see voolab üle oma rikkusest. Küll on aga
sinul küllalt kohtlasest meelest ja tasasest tarmust, kes võltsis
albis targutamises ja toorutsemises pole midagi öelnud. Sest mis
kasu on sellest, kui Tark võib sõnadega hüpata üle kõrge müüri;
ujuda üle ilmamere ja pealegi kõndida idast läände, ilma et ta ei
väsiks, kuid komistab siiski küüraka küüru otsa ja pidalitõbise
villi otsa, et lasta neid sisse sinu hingamisse? Eks nemad pääse
enne taevariiki, kui Tark, kes niimoodi teeb, kummatigi kui sina
keelasid endale roojast ohverdamast, sest sina ei vaata karika kuju
vaid selle sisu. Seetõttu ärgu olgu ka mina välispidi ilus, kuid
seespidi nagu suletud haud, täis surma ja kõdu, vaid olgu ma
seespoolt nagu Eedeni aed ja väljaspoolt nagu põrguväravad, et
õelad ei leiaks mind üles! Sina ei tulnud ju maale ilutsemiseks
ning edevaks rõõmuks, vaid tuld viskama oma koja keskel, et see
rutemini põleks, sest aeg on käes, juba tagumine aeg, et sinu tuli
põleks ja sinu kohtumõistmine algaks sinu koguduseks. Veel pisut
mõtisklemist ja käed ristis ning põsakil arutlemist ja kõik sinu
arm ning head teod saavad auruks ning jooksevad taeva poole ja neid
ei ole enam. Siis tuleb meile vaimuvaesus kallale nagu riivatu mees
ja võtab meid vangi ja müüb meid orjaturul madalaimaks orjaks ning
me tasume pimedaina veskikivi juures, nagu Simson, kõik mis meil on
süüd! Aga ärgu olgu mitte nõnda, vaid olgu sinu arm ja teenistus
ja ei midagi rohkemat kui „jah” või „ei”. Kui minus on
siiski „Ei-jah” või „Jah-ei” siis see kadugu! Miks ma
peaksin minema kahe käe ja jala ning puhta tervisega põrgusse, et
minus on selline kõver kavalus, et minu sõnust ei saa kinni
haarata, nagu uppuja puuoksast kaldal? Pigem kulugu mu hea tervis ja
ilu täiesti nagu neitsi kirju kuub, kui mulle vaid saaks osa see au,
astuda sinu pühade hulka! Ei ole au kirju kuue all – sest Joosep
müüdi egiptusesse orjakotta ning tema ilu saadeti verisena ja lõhki
kistuna isa jalgade ette, ning Taamar pidi langema oma venna kätte
äranaerdavaks ja saatma häbi oma koja peale kirju kuue ning rohke
ilu pärast, mis temal olid. Ärgu minuga nii olgu, et kuri silm ja
kuri mõte mind ei päriks!
Soola
mind ometi oma Püha Vaimuga, et ma ei läheks roisku ja ei kaotaks
oma maitset ja värvi. Palju liha on põgenenud koopaisse või mulla
alla, et vaid saaks raisatud pahades himudes, karudele ja hüäänidele
roaks ning huntidele ja rebastele murdmiseks. Ärgu olgu minuga
niimoodi, vaid iga sõna, mis ma soselen, oleks kui vali mürin
taevalael ja iga lause mis ma räägin kuuldav kui loodusõnnetus üle
terve maa, et ma teaksin oma kohta ja ülesannet ja ei eksitaks end
ütlema: „Ma ei tee ju midagi, need on kõigest sõnad ja ma räägin
kõigest naljandeid!” Kui palju sõdu on sündinud ja kuningriike
hukkunud, kurja sõna ja halva nalja pärast, tuleta mulle meelde, mu
Jumal! Eks olnud need kuninga sõnad Iisraelis, kui tema ütles
sulaste palve peale: „Leevenda meie pärisorjust, milled sinu isa,
kuningas Saalomon, meie peale pani, et ehitada Jumalale koda ja et
ehitada endale ilus koda!” Eks siis kuningas, Saalomoni poeg, ütles
oma noorte nõuandjate käe läbi, kes ei käinud Taavetiga ümber
hulkumas, kui see põgenes oma poja Absalomi eest ja keda Jefta
poleks kõrbesse kaasa võtnud, et nende kaebehääl tema palet
süngeks ei muudaks, siis see kuningas ütles nõnda: „Minu sõrm
on paksem kui Saalomoni puus – kui teie orjasite Saalomoni
puuiketega, siis mina teen neile raudikked asemele, et teha oma au
suuremaks, kui oli minu isa, kuningas Saalomoni au!” ehkki sina
olid temale ilmutanud ja ennustanud, et keegi ei saa istuma kuningate
hulgas ja olema suurem ja toredam kui Saalomon, ometi tema poeg
teotas Sind niimoodi mõeldes oma südames: „Mina tahan olla suurem
ja toredam kui Saalomon ja ma saavutan selle raudiketega, sest rahvas
teenis teda puuiketega!”
Oh
heida armu, mu Jumal! Sest kogu maa on täis Saalomoni poegi ja
tütreid, kuid ei ühtegi Taaveti poega ega tütart ei leidu nende
hulgas, kes oleksid nagu Prohvet Naatan, Taaveti vend, kes läks
kuninga juurde ja sõitles teda mõistukõnes, kui kuningas oli
maganud ligimese naisega ja surmanud ligimese vaenlase mõõgaga.
Siis see ustav ei värisenud kuninga ees, kes oli rahva poolt
austatud ja hinnatud ja kes oli vägev sõjas ja kandle juures. Tema
ei mõelnud oma südames: „Vaata, see on minu vend ja mu kuningas,
kuidas küll minu sõna vanutab tema palged ära!” Vaid tema kartis
kuningat oma Jumalat, kes on Jahve Sebaot, ja kelle nimel Taavet oli
kuningaks Iisraelis. Tema nimel läks prohvet Naatan oma venna ja oma
kuninga Taaveti ette ja julges teda sõidelda Jumala juures, ja see
õigus anti temale ning ta jäi elama! Olgu mina nagu see õige ja
mitte nagu lipitsejad prohvetijüngrid, kelle suud saavad täis liha
ja kõhud täis magusat veini ja kes päeval ja ööl põlevad
ligimese naise ja tütre ning pealegi veel eesli ja orja ja koja
järele, et neid endale soetada enda mõtete ja ulmadega, mida Jahve
Jumal pole nende südamesse asetanud. Vaid nad on võõras tuli
Jumala palge ees! Nende nõupidamisele ärgu minu jalg astugu ja
nende ümberlõikamisnugade juurde minu käsivars ärgu tulgu. Sest
nad mõtlevad kavalate sõnadega valada verd ja lõigata ümber palju
paganaid, ehkki nad ei kavatse neid jätta elama, vaid vaatavad nende
suure karja ning varanduse peale, mida mõtlevad omale võtta! Ärgu
nendega ühtigu mu hing, vaid olgu ma ühes oma Jumala ja tema
rahvaga, nagu nool on ühes teiste nooltega vägilase tupes.
Ära
saada mulle verd; tuld ja suitsusambaid, sest maa on täis sõdu ja
ülekohut ning kavalaid mehi, kes orjaahelaid müütavad ja loodavad
segastest aegadest kasu lõigata – ära siis veel sina taevast meie
kohal sõdi, ning õigete niudeid nõdraks tee, nõnda et maa on meie
all nagu sürti liiv ja nagu soo metsas, mis ei või meest kanda!
Vaata, mees ei kõnni enam mehega ühte teed, vaid kannab nuga
pahemas käes, et sellega teda veristada metsatukas ja pimedas
padrikus, et tema on Kainist Aadama pojast ja mitte Aabelist, keda su
hing armastas! Sellepärast kisendab õigete veri maa pealt taeva
poole, et on palju veristajaid, kes ei soovi olla oma venna
hingehoidjaks. Naine ei kõnni enam naisega koos allika juurde, et
seal pesu pesta või kaevule et sealt karjade jootmiseks vett võtta.
Meil on lõbuke hommikuks ja lõbuke õhtuks; masinad pesevad meie
pesu ja ammutavad meie vett ja annavad meile kätte parajal ajal ning
näitavad meile puuslikke taevast ja puuslikke maapealt ja puuslikke
maa alt ning veest ja kogunisti surmavallast ja kohtadest, mida sina
ei teagi, et sa neid kunagi oleksid loonud! Oh ole meile patustele
armuline, ole minu hinge vastu armuline! Siis ma tasun sulle kõik,
sest ma kannan sinu nime ja olen kristlane! Viibigu sinu päev veel
natuke, vahest ma päästan poegi ja tütreid, ning sina ei pea mu
rahva keelt oma palge eest ära kustutama, nagu sündis Liivlastega
nende uhkuses! Palju oli neid siin maal ja vägev oli nende tarkus
ning ramm, et nad võisid isegi piiblit tõlkida omasse keelde, kuid
ilma sinuta, sest tuli Põhja Sõda ning suur katk, ja siis ei olnud
enam neid, kes võinud tõlkida piiblit Liivi keelde või seda lugeda
või selle juures targalt ilutseda, et sind ei olnud nende
nõupidamisele kutsutud, kus nad ütlesid endile: „Lähme ja
tõlgime Piibli Liivi keelde ja teeme endile nime suurte rahvaste
keskel!” Siis sina naersid neid ja nad jäid ilma oma palgast,
ehkki nad püüdlesid ilusat asja. Mõtle mu rahva peale, et see on
põrm, eks tema ole nagu iisrael, nagu sa tema leidsid oma venna eest
põgenemas, kelle esamsünniõiguse ta oli varastanud ja kuidas ta
varastas oma tarkusega enda onu lambakarjad koorides pajuvitsu
jooginõude juurde, kui ilusad loomad tulid jooma, mida ta ei teinud
pahade loomade juures, kellel ta ei lasnud paarituda jooginõude
juures. Eks nõnda tegi ta endale suure varanduse, põgenedes oma
venna eest, kes oli temast vanem, ja kelle esmasünniõiguse ta
varastas. Ja sina nimetasid tema ümber Iisraeliks, kui Jaakob
tunnistas oma pattu ja oli sulle ustav. Siis sai petisest Jumala
väehulk – eks ole eestlane nagu juut, kes Kalevite vägeval
käsivarrel võiks sulle teha suuri tegusid, kuid ta valvab hoopis
põrgu väravaid! Tema tarkus on müüdud sakste kätte ühe lennuki
sõidu eest, nagu kaupmehed sõidutavad mustlasi palga eest taksodes
ringi, et nemad ei mõista paremini reisida ja see on kogu nende
maailm. Eks me oleme sinu ees nõnda nõdrad ja arutud. Olgu sul hale
meel meist ja mõtle meie peale, kui sa me saunikust mööda lähed,
astu siis sisse ja ole armuline, sest me oleme ju orja sarnased ja
mitte nagu isandad, miks muidu põgenevad kõik arukad mehed ja
naised meie juurest ja ei taha oma tarkust tuua rahvale kasuks, eks
sellepärast et meil on üheksa saba aga ei ühtegi pead, nagu oleks
meisse rebasevaim sisse läinud ja mitte sinu vaim! Oh ole meile
patustele armuline, siis me tasume sulle kõik! Sina ju tead, nagu sa
teadsid Peetrust oma ustavat jüngrit, kes su maha salgas, kuid
siiski tagasi pöördus, sina ju tead, et sa oled meile armas!
Kogudus
ei vaja mitte prohveti vaimu, et panna kirveid vette ujuma või Anne
kanali vett veiniks muutuma, vaid lapse sõnakuulelikku süda ja
meelt, mis hüüab: „Abba, isa, hoia mind!” ja sirutab oma käed
välja! Kui palju on sinu sulaseid prohveteid, kes polegi sinu
prohvetid, kes oma sõrmega kirjutavad seinale: „Menee, menee,
Tekeel, Ufarsiin!” ja siis ütlevad: „Jumal on seda teinud!”
Eks ole nad nagu Naabal, kes seina peale kuses, kui ta Taavetit ei
õnnistanud, et see oli tema karja ning karjaseid õnnistanud ja
hoidnud. Siis ütles see rumal: „Kes on Taavet, see oma isanda
juurest ära karanud ori, et ma peaksin oma sulaste leiva ja veini
temale ja ta sulastele andma!” ja hiljemini andis ta oma naise
temale sülle, kui Jumal tema surnuks lõi! Sest seda ei olnud Jahve
tema südames käskinud öelda, vaid tema ise! Jahve saatis Taaveti
eemale oma isanda kojast, kui selle piik otsis oma ustava sulase
südant, kui kuri vaim Jahvelt kuningas Sauli vaevas ja siis Taavet
põgenes, ja see Jumalatu, kelle asjad ei olnud Sinuga laitmatult
korras, julges tulla ja otsida pindu Tema silmast, aga enese silmas
oli palk. Ja see sai temale palgaks, ning Naabali naine Taavetile
Tasuks! Hallelujah! Käigu kõikide vaenlaste käsi, nagu Naabali
käsi ja käigu kõikide ustavate käsi nagu Taaveti käsi! Kui vaid
sinu usku leiduks maal sinu rahva keskel, kui sa ükskord oma
pärisosale tagasi tuled aru tegema, kuidas keegi on oma talenti
valitsenud! Rohkenda oma au ja kiida oma nime, mu Jumal, sest kogu
Taevas on täis sinu Toredust ja Sõnulseletamatut Kirkust ning ilu,
kes võiks küll sellest jutustada. Aamen!
No comments:
Post a Comment