Tuesday, July 7, 2015

Teie olete jumalad

Väga tihti kohtan ma inimesi, kes kiunuvad ja halavad: „Mis temal viga elada on? Ta on ju David Wilkerson! Otseloomulikult on Jumal temaga, kuid mina olen lihtne reausklik – mida mina võin Jumala riigis ära teha!” Või teisiti „Tema on Bill Gates – maailma rikkaim mees, otseloomulikult võib tema tegelda heategevusega; ja kui tark ta on olnud Microsofti luues ja Windowsi programmeerides, kuid minul pole sellele midagi vastu panna!” Jah-jah, suur nimi teeb seda ja mitte mees ise! Just sellepärast ongi maailm täis uskmatust, et kristlased istuvad jõude oma kodades ning uluvad taeva poole: „Et mina pole Eelija, siis ei või ma sind järgida, sest vaata, turu peal on lõvi; noor lõukoer istub mu väravas ja seepärast ei pääse ma välja, sest muidu võib ta mind äkitselt murda ja mina heidan hinge!” Kas see pole mitte sarnane Jeesuse tähendamissõnaga:
"Siis astus esile ka see, kes oli saanud ühe talendi, ja ütles: "Isand, ma teadsin, et sa oled kalk inimene. Sa lõikad, kuhu sa ei ole külvanud, ja kogud sealt, kuhu sa ei ole puistanud. Ja ma kartsin ning läksin ja matsin su talendi maha. Vaata, siin on su oma!" Aga tema isand kostis ning ütles temale: "Sa paha ja laisk sulane! Sa teadsid, et ma lõikan, kuhu ma ei ole külvanud, ja kogun sealt, kuhu ma ei ole puistanud. Sa oleksid siis pidanud mu raha andma rahavahetajate kätte, ja tulles ma oleksin saanud enese oma kasuga tagasi. Sellepärast võtke talent ära tema käest ja andke see sellele, kellel on kümme talenti. Sest igaühele, kellel on, antakse, ja temal peab olema küllalt, aga kellel ei ole, selle käest võetakse ära ka see, mis tal on. Ja kõlvatu sulane heitke välja kõige äärmisemasse pimedusse; seal on ulumine ja hammaste kiristamine." Mt 25:24-30


Milleks süüdistada ennast, kui saab süüdistada Jumalat? Ikka on kellegi teise silmas pind ja mitte minu silmas palk! Selline käitumine röövib meilt igasuguse vastutustunde ja asetab kõik aktiivse toimimise kuulaja peale – seda nimetatakse tänapäeval ka „omandatud abituseks” Sest alati on kusagil mingi superkangelane – kas siis Robin Hood või Ämblikmees, kes oma erivõimetega sinu vaimse ja füüsilise laiskus kondides'e ära parandab; kellele sa võid alati krüptoniiti näidata, kui ta julgeb sulle rääkida millestki oma vastutusest. Sest maailm on täis Elisabet Jõhvisid ja Polkovniku leskesid ning Viini postmarkide omanikke või Mäekula piimamehi – kes ei või ise oma eluga hakkama saada, ilma et nad valetaksid ja varastaksid ning muidu seaduse vastu eksiksid, kas juriidiliselt või siis moraalselt. Tulgu vaid Jeesus taevast alla ja toitku oma 5000 meest kahe kala ja viie leivaga ära ja kohe saab kuningaks. Eriti praeguste kreeka sündmuste valguses, kus elukutselised pankroti meistrid tahavad jälle euroopale trääsa näidata, kes nad on läbi ajaloo osanud oma riiki ja valitsust pikalt saata, kui see liiga palju pööbli kohustustest rääkima hakkab. Mida muud nõuab rahvas, kui leiba ja tsirkust ning Sokratese hukkamist, et ta julges teada oma teadmatust ning sellega midagi peale hakata, mitte sofistlikult selle üle irvitada ja ullikestelt raha teenida. Oleks Sokrates olnud Napoleon ja saatnud selle keisri hüvastijätu kõne rahvale, ma olen kindel, kreeklased oleksid talle andestanud, nagu andestasid prantslased oma „kangelasele”. Kuid Sokrates oli liiga õiglane, et kõnekunsti petlikku hõbedat kasutada ja oma kuulajaid sellega kavalalt ära osta – seetõttu ta surema pidigi! Sest tolleaegsed kohtupidamised ei olnud võrreldavad tänapäeva kohtutega, kus laim on keelatud, vaid pigemini rahvakoosoleku või Simmaniga kui hõikleval kärkleval ja vahele segaval pööblil oli kandev roll, ja mitte faktidel ning kohtuniku tööl. Massimeedia polnud ju veel leiutatud ja kuidagi pidi inimesi lõbustama. Miks mitte näidata neile kisklevaid ülikuid, kes üksteisele juriidiliselt molli annavad nagu Big-Brotheri saade.
Kuid nõnda ei olnud Jeesuse õpetus:
"Jeesus vastas neile: "Eks teie käsuõpetuses ole kirjutatud: mina olen öelnud: teie olete jumalad!? Kui ta nimetab jumalaiks neid, kelle kätte sai Jumala sõna - ja Kiri ei või jääda valeks - kuidas te siis ütlete sellele, keda Isa on pühitsenud ja läkitanud maailma: sina pilkad Jumalat! sellepärast et ma ütlesin: mina olen Jumala Poeg?" Jh 10:34-36


Jeesus Tsiteeris siin psalmiraamatut, et näidata variseride pimeda formalismi tagajärgi, mis ei suutnud enam reaalse eluga sammu pidada:
"Mina küll ütlesin: teie olete jumalad ja olete kõik Kõigekõrgema lapsed! Siiski te surete kui inimesed ja langete kui kes tahes vürstidest!" Ps 82:6


Sest see oli ennekuulmatu, et keegi julgeb end nimetada Jumala Pojaks ja teha imetegusid – ei, sellline privileeg on reserveeritud ainult Jumalale. Kuigi sellised Jumala pühaduse viljelejad kunagi päriselt ei ütle, kuidas see Jumal end oma koguduses ilmutada võib. Tekib kiuslik tunne, nagu sarnaneks selline Jumalateenistus Hiina keisri omale, kes oli „Keelatud linnas” lõksus ja ei omanud väljaspool oleva maailma suhtes mingit reaalset võimu, kuni tulid kommunistid ja selle farsi lõpetasid.
Kui Jumalal pole meie eludes reaalset mõju, mida palja silmaga näha võib ja kui meie ei võta midagi kätte, siis ka ei sünni mitte midagi!
Aga vaadakem nüüd prohveteid, kuidas need suured mehed on Jumalat teeninud. Sest Jumal oli ju alati nendega, Hallelujah?
"Ja Jehoova ütles temale: "Mine tagasi oma tuldud teed Damaskuse kõrbe. Mine ja võia Hasael Süüria kuningaks. Jehu, Nimsi poeg, aga võia Iisraeli kuningaks ja Eliisa, Saafati poeg Aabel-Meholast, võia enda asemel prohvetiks. Ja olgu nõnda: kes pääseb Hasaeli mõõga eest, selle surmab Jehu, ja kes pääseb Jehu mõõga eest, selle surmab Eliisa. Aga ma jätan Iisraelis üle seitse tuhat: kõik põlved, mis ei ole nõtkunud Baali ees, ja kõik suud, mis ei ole teda suudelnud!" 1Kn 19:15-18


Mis siin nüüd toimub? Suur Eelija on põgenenud Iisebeli eest kõrbe, et ta tolle prohvetid prohvetite jõukatsumise järel oli mõõgaga maha löönud ja näidanud kõigele rahvale, kui äge ikka on Jehoova! Ja Iisebel lubas temaga samuti teha, nagu sündis Baali prohvetitega, sest idamaades on rünnak kuninga või kuninganna poolt lähetatud ametniku või vaimuliku vastu, ühtlasi rünnak terve riigi vastu. See suur prohvet oli korraga rahvavaenlane number 1!! Ja tema elu polnud isegi kortlitäit tuvisitta väärt... Suur Eelija ootab surma ja Jehoova kõnetab teda, ning lähetab suurele uutmismissioonile – millest Eelija täidab vaid viimase punkti: võiab enda asemel prohvetiks Eliisa!
See suur Eelija, kes sai nii vägevaid imetegusid tegema, väsis ära, kui üks võõramaa printsess tema peale vihastus ja ka pärast seda ei suutnud armastusest oma maa ja rahva vastu tõsta Iisraelile uut kuningat, et jätta sellest ainult 7000 meest alles, kes pole Baali ette kummardanud! Karm! Ütelge mulle uuesti, millal on Jumal teilt midagi sellist nõudnud! Kas ikka tõesti on Jumal süüdi, et teie elud ei saa täiuslikult elatud? Et teie pole mõni suurkuju... Hallelujah!
"Ja Eliisa tuli Damaskusesse. Süüria kuningas Ben-Hadad oli siis haige. Kui temale teatati ja öeldi: "Jumalamees on tulnud siia," siis ütles kuningas Hasaelile: "Võta enesega ühes and, mine jumalamehele vastu ja küsi temalt Jehoova vastust, kas ma saan terveks sellest haigusest." Ja Hasael läks temale vastu ning võttis enesega ühes anni ja kõike head, mis Damaskuses oli olemas, nelikümmend kaamelikoormat; ja ta tuli ning astus tema ette ja ütles: "Sinu poeg Ben-Hadad, Süüria kuningas, läkitas mind sinu juurde küsima: kas ma saan terveks sellest haigusest?" Ja Eliisa vastas temale: "Mine ütle temale: sa võiksid küll terveks saada. Aga Jehoova on mulle ilmutanud, et ta siiski sureb!" Ja ta vaatas üksisilmi Hasaelile kuni piinlikkuseni; siis jumalamees hakkas nutma. Ja Hasael küsis: "Mispärast mu isand nutab?" Ja ta vastas: "Sellepärast et ma tean, millist kurja sa teed Iisraeli lastele: sa pistad põlema nende kindlustused, tapad mõõgaga nende noored mehed, paiskad nende lapsed vastu kaljut ja lõikad lõhki nende rasedad!" Aga Hasael küsis: "Mis on siis su sulane, see koer, et ta võiks teha nii suuri asju?" Ja Eliisa vastas: "Jehoova on mulle ilmutanud, et sina saad Süüria kuningaks!" Siis ta läks ära Eliisa juurest ja tuli oma isanda juurde, kes küsis temalt: "Mis Eliisa sulle ütles?" Ja ta vastas: "Tema ütles mulle, et sa võiksid küll terveks saada!" Aga teisel päeval võttis ta vaiba, kastis selle vette ja laotas ta näo peale, nõnda et ta suri. Ja Hasael sai tema asemel kuningaks." 2Kn 8:7-15


Mis siin nüüd toimub? Hasael tuleb oma kuninga käsul suure prohveti juurde oma isandale tervist paluma ja see ütleb talle hoopis: „Võiks küll terveks saada, kuid sina saad tema asemel kuningaks!” Siin tuleb aru saada jällegi idamaade mõttelaadist, kus kuningas ja isand on vasalli ning alama käele kättesaamatu ning mõeldamatu on, et mõni alam oma isanda vastu kätt tõstaks. Aga! Kui asjasse sekkub mõni kõrgem ülemus, siis on see võimalik. Ja kes on veel kõrgem ülemus kui Jumal isiklikult, kelle prohveti juurde sa ise läksid nõu küsima?
Jaapanlastel on üks ütlemine:
hi – ri – ho – ken – ten” V.pronnikov; J.Ladanov „Jaapanlased” lk 33
Selle tähendus sama allika järgi on, et ebaõiglus (hi) alistub õiglusele (ri) mis omakorda alistub seadusele (ho) mis omakorda kuulab võimu (ken) kes kummardab üksnes Taeva ees (ten)
Aga pime formalism lõikab selle hierarhilise suhte katki, sest sinu individuaalne vaim ütleb: Mina tahan endale kuningat, nagu teistel rahvastel on kuningad, ainult mitte nõnda, nagu minu kultuur ja kombed ütlevad!” Jah rohi on alati haljam teispool tarandikku ja sellepärast eeslid kappavad päevad läbi ringi, et õhtul jälle väsinult oma koju tagasi jõuda, olemata samas midagi söönud. Eks see ole „Paigalpüsiv tormakus” Js 30:7 ?
"Ja prohvet Eliisa kutsus ühe prohvetijüngri ning ütles temale: "Pane vöö vööle, võta kätte see õlikruus ja mine Gileadi Raamotisse. Ja kui sa jõuad sinna, siis vaata, kus on Jehu, Nimsi poja Joosafati poeg; siis mine sisse, käsi teda üles tõusta oma vendade keskelt ja vii ta tagakambrisse. Võta siis õlikruus ja vala õli temale pähe ning ütle: nõnda ütleb Jehoova: mina olen võidnud sind Iisraeli kuningaks! Ava siis uks ja põgene viivitamata!" Ja noor mees, prohveti teener, läks Gileadi Raamotisse. Ja kui ta jõudis sinna, vaata, siis istusid seal väepealikud! Ja ta ütles: "Pealik, mul on sinule midagi rääkida!" Ja Jehu küsis: "Kellele meie kõigi hulgast?" Ja ta vastas: "Sinule, pealik!" Siis ta tõusis ja läks kotta; ja noor mees valas õli temale pähe ning ütles temale: "Nõnda ütleb Jehoova, Iisraeli Jumal: mina olen võidnud sind kuningaks Jehoova rahvale Iisraelile! Sa pead maha lööma oma isanda Ahabi soo, et ma saaksin tasuda Iisebelile oma sulaste, prohvetite vere ja kõigi Jehoova sulaste vere eest! Kogu Ahabi sugu peab hukkuma: ma hävitan Ahabil meesolendid, niihästi orjad kui vabad Iisraelis! Ma talitan Ahabi sooga nagu Nebati poja Jerobeami sooga ja Ahija poja Baesa sooga! Koerad söövad Iisebeli Jisreeli põllul ja teda ei maeta maha!" Siis ta avas ukse ja põgenes. Kui Jehu tuli välja oma isanda sulaste juurde, siis küsiti temalt: "Kas kõik on hästi? Mispärast tuli see hull sinu juurde?" Ja ta vastas neile: "Te ju tunnete meest ja tema kõnet!" Aga nad ütlesid: "Vale! Räägi ometi meile!" Ja ta ütles: "Ta rääkis mulle seda ja teist ning ütles: nõnda ütleb Jehoova: mina olen võidnud sind Iisraeli kuningaks!" Siis võtsid nad igamees kähku oma kuue ja panid need temale alla, trepiastmete peale, ja nad puhusid sarve ning ütlesid: "Jehu on saanud kuningaks!" 2Kn 9:1-13


Mis siin toimub? Eliisa saadab oma jüngri oma käsku edasi andma, mille ta on Jumalalt saanud, sest taipab väga hästi, et see on riigireetmine ja ka jünger taipab ning tõmbab pärast käsu täitmist uttu, et mitte endise kuninga kätte jääda, kellest oli sõna. Samuti näitab see noore Jehu ujedust, sest tema ei ole nagu eelpool mainitud Hasael, kes kohe pärast sõna võttis kätte ja tegi selle järgi. Ei, Jehu üritas minema lipsata nagu Saul, kes oli end sõjavarustuse hulka ära peitnud. - Kuid piisas sellest, kui ta ütles lause: „Sina oled kuningas, Jehu!” Et prohvetijünger oli niiviisi ütelnud. Sest prohveti jüngri hääl on samamoodi idamaades nagu Riigi Teataja lugemine Eestimaal. Selle sisu on kindel ja räägib sellest, mis riigis kehtib. Seda tuleb kindlasti tähele panna ja arvesse võtta. Kohe kiskusid sõjamehed, keda ei palgata joviaalsete kommete ning peenutsemise vaid selle järgi, kui kaledalt nad suudavad oma südant ning ligimese armastust endas ära tappa ja vaenlast mõõgaga tõurata. - Need kiskusid endilt ülekuued sõjarüüdelt ning panid Jehu peale ja alla, et kuningas ei saaks solvatud. Kas see polnud samuti ühe rooma sõduriga, kelles leidus rohkem usku, kui terves Iisraeli kirjatundjates ning muidu usklikkus rahvas, kes päeval ja öösel Jumalat taga ajasid ning Messiat ootasid? (Lk 7:1-10) Sellepärast et ta oskas käsku täita ja oli unustanud oma individuaalse vaimu milles öeldakse: „Mina olen!”; „Mina tahan!”; „Mina teen!”
Sellepärast ei või kristlane öelda viigipuule: „Kuiva ära!” või „istuta end Emajõkke!” või Anne kanalile „Saa magusaks veiniks!” Mitte sellepärast, et Jumalal poleks võimalik seda anda, vaid sellepärast, et meie endi südamed on abielurikkujad ja teevad Jumala sõnad kõveraks, et me ei taha saada oma vaenlaste poolt pooleks saagitud, nagu hukkus Jesaja – veel tänapäevalgi saevad liberaalteoloogid Jesajat kas siis kaheks või kolmeks, otsides Deutero- ja Trieto-Jesajasid, et neile ei mahu hinge, et üks prohvet elas ja tegutses kolme kuninga ajal, ning ükski ei julenud teda surmata! Samuti lõpetas Jeremija oma elu egiptuses, kui tema oma rahvas ta kividega surnuks viskas, et ta neile halba sõna oli pakkunud ja keelanud kuninga viha alt Egiptusesse põgeneda, kui asevalitseja oli riigipöörajate poolt maha löödud. Jr 42:1-22 siis tõrkus ka rahvas teda kuulamast ja süüdistas kirjutaja Baarukit, et too oli prohveti üles ässitanud rahvale halba nõu andma: Jr 43:2,3 Sest hirm võimaliku Paabeli vangipõlve ees oli suurem kui Jumalasõna, mida nad olid just kuulanud, sellepärast et: Jr 44:1-30 Iisrael põgenes Egiptusesse, kuna ohverdas võõrastele jumalatele, keda Jehoova ei lubanud kummardada! Siis ei kõlvanud tõesti kuulata Jumala sõna, mis käskis paigale jääda, kui oma südametunnistus kehvapoolne oli. Eks peitnud ju ka Aadam ja Eeva end Jumala eest ära, kui leidsid end keelatud viljast söönuna alasti olevat.
Süüdi pole mitte Jumal või keegi väljaspool, vaid „Mina Ise ja Ei Keegi Muu”!
Kui inimene oleks Jumala käes sama kohane kui malend laual, mida maletaja võib tõsta ja kahida kuidas tema süda vaid kutsub, küllap siis Jumal ka teeks inimesega vägevaid tegusid. Aga kuidas sa kasutad sellist malendit, kes pärineb hoopis J.K.Rowlingu raamatust „Harry Potter” kes iga Jumala liigutuse peale kisendab: „Kas sa ei näe seda lippu seal; seda vankrit seal; seda ratsut seal; seda oda seal; seda etturit! - Kui sa sellise käigu teed, siis kurat sööb mu ära! Tule taevas appi ja hoidku Jumal selle eest! Hallelujah!
Ei! Teie olete jumalad ja teie olete kõigekõrgema lapsed, sest Jeesus on Kristus ja Tema suri ristil ning tõusis kolmandal päeval surnuist ning läks ühtlasi taevasse, istuma Jehoova paremal käel! Tema teo pärast on meil meelevald pidada endid Jumala poegadeks ja tütardeks ja seetõttu me võime niimoodi ilutseda ja niimoodi tegutseda. Ja selleks on Evangeelium Jeesusest Kristusest meie kätte saanud, et me täis usku ja meelekindlust seda ka kuulutaksime. Kui Karjused ja Kalurid võisid õppimata nii teha ja liita Jumalariigiga tuhandeid, siis kui palju enam need, kes on selleks ülikoolis käinud ja tarku raamatuid uurinud ning konverentsidel ning koosolekutel ilutsenud. Kuid arale ei anna Jumal midagi! Aamen!

No comments:

Post a Comment