„Ära
ole enam ülemeelik, kurjasti koheldud neitsi, Siidoni tütar! Tõuse,
siirdu kittide juurde,
aga sealgi ei ole sul rahu!”
aga sealgi ei ole sul rahu!”
1.
Milleks
on pühakud, milleks teil märtrid3;
milleks
on kojale ehitud koda?
Iidamast-Aadamast
idasse-läände;
maal
pole pealaele hingamispaika4!
2.
Milleks
on palvused, tiitlid ja vormid5;
pidurüüd
verised – vilisti seljast6?
paastu
rikuvad nii õiged kui õelad...
3.
Milleks
on annid ja häilitud kombed9;
prohvetid
enestes jooksevad ringi10!
pära
veel paistmas on lõhkisest künast...
4.
triiki
korjatud leskede itkud!
Orvud,
kui varblased15
– võileiva hinnast;
hüljatud
karule sadula meistriks!!
5.
Milleks
tallate Jumala radasid16;
Naaboti
viinamäel avate parke17?
Nihutes
kivasid otsite õigust18;
halastust
andmata suures või väikses.
6.
Sööti
peab vajuma pühak, kes rajatud19;
paastu,
kui Jeesuslaps, heidetud kõrbe20...
Kui
oled Ülane – varsti Piibeleht;
Vestmannid
maetud on põhjas ja lõunas21!
7.
Suulaes
hurmamaik – soolikais koirohi22;
nõnda
on sõnad, mis Jumala huulil...
Ükski
ei lange põrgusse asjata;
ons
sinu ivake lõppenud juba23!
8.
Kui
pole vihanud, ema vendasid;
neimanud
isa ja kodumaad, ennast24?
Vaadates
tagasi sildu, säästetuid25–
kuidas
see kõlvulik sõtta või Taeva?!
9.
Käige
läbi kõik ohvrite adramaad;
küljed
kõik pange, nii – omasse paika26
Ons
muret lindudel-lilledel - ühti27;
nemad
ei hõõrita maitsetult tuules28...
10.
Pööritud silmad ja kipruvad kulmud29;
palk murrab läbi igasse vaatesse30...
Noorikud-vanurid endist saamatud;
Jeesust ei tunnista punasest puustki31!
11.
Sõna ei taltu kambrites, kirstudes32;
tema on puhu, kui rebane-hundid!
Kõrbes, kõnnumaal tema veel elutseb;
rikkudes ära kõik vääritud kukrud33...
12.
Hülga, mis kohane; vali, mis vastik –
Jumalas alasti kõnnid sa ringi!
Näotult ja nimetult; varatult, eatult –
kuni on tasutud kõik sinu juuksed...
13.
Joovastu Jumalast, mitte vägedest;
seestu Jeesusest – vägijook vägistab!!
Vägede Jumal Ainus, oh vägised;
kes te kõik loodate imede väele...
1Pühak
– Pühakoda 1Kr 3:16,17 „Eks te tea, et te olete Jumala tempel
ja teie sees elab Jumala Vaim? Kui keegi rikub Jumala templi, siis
Jumal rikub ka tema, sest Jumala tempel on püha, ja see olete
teie.”
2Antud
kirjakoht, on Tüürose vastu öeldud. Antud kontekstis tuleb seda
mõista: sina kas teenid Jumalat või Mammonat! Sest kahte koda ei
või korraga ehitada, nagu kahte isandat või mõtet ei saa korraga
järgida!!
3Märter
– usu tunnistaja vere kaudu, sest teda kiusati surmani – kui sa
elad enese nimel, kuidas sa sured?
4Mt
8:20 „Ja Jeesus vastas talle: „Rebastel on urud ja taeva
lindudel pesad, aga Inimese Pojal ei ole, kuhu ta oma pea võiks
panna.” Lk 9:58 „Ja Jeesus ütles talle: „Rebastel on urud ja
taeva lindudel pesad, aga Inimese Pojal ei ole, kuhu ta oma pea
võiks panna.”
5Mt
23:8,9 „Aga teie ärge laske endid hüüda rabiks, sest üks on
teie õpetaja; aga teie kõik olete vennad.
Ja ärge te laske ka endid kutsuda juhatajaks, sest üks on teie juhataja - Kristus!”
Ja ärge te laske ka endid kutsuda juhatajaks, sest üks on teie juhataja - Kristus!”
6Km
14:19 „Siis Jehoova vaim tuli võimsasti tema peale ja ta läks
alla Askeloni ning lõi neist maha kolmkümmend meest, võttis nende
riided ja andis piduriietuseks mõistatuse seletajaile. Ta viha
süttis põlema ja ta läks oma isakotta.”
7Mt
7:34-37 „Aga mina ütlen teile: Ärge vanduge üldse, ei taeva
juures, sest see on Jumala troon, ega maa juures, sest see on tema
jalgealune järg, ega Jeruusalemma juures, sest see on suure Kuninga
linn! Ära vannu ka oma pea juures, sest ise ei saa sa ühtegi
juuksekarva valgeks või mustaks teha! Iga teie „jah” olgu „jah”
ja iga „ei” olgu „ei”, aga mis üle selle, see on kurjast.”
81Sm
14:25-30 „Aga kui kogu rahvas jõudis metsa, siis oli seal mesi
maas. Kui rahvas läks metsa sisse, vaata, siis voolas seal mett,
aga ükski ei tõstnud oma kätt suu juurde, sest rahvas kartis
vannet. Joonatan ei olnud aga kuulnud, et tema isa rahvast oli
vannutanud; seepärast ta sirutas kepi, mis tal käes oli, ja kastis
selle otsa meekärjesse ning pani oma käe suhu: siis hakkasid ta
silmad särama. Ent keegi rahva hulgast võttis sõna ja ütles: „Su
isa vannutas
rahvast kõvasti ja ütles: Neetud olgu mees, kes täna leiba sööb! Seepärast on rahvas nii väsinud.” Ja Joonatan ütles: „Mu isa saadab maa õnnetusse! Vaadake ometi, kuidas mu silmad säravad, sellepärast et ma maitsesin pisut seda mett! Palju parem oleks olnud, kui rahvas täna tõesti oleks söönud saagist, mida saadi oma vaenlastelt. Sest nüüd ei ole vilistite kaotus mitte suurenenud.”
rahvast kõvasti ja ütles: Neetud olgu mees, kes täna leiba sööb! Seepärast on rahvas nii väsinud.” Ja Joonatan ütles: „Mu isa saadab maa õnnetusse! Vaadake ometi, kuidas mu silmad säravad, sellepärast et ma maitsesin pisut seda mett! Palju parem oleks olnud, kui rahvas täna tõesti oleks söönud saagist, mida saadi oma vaenlastelt. Sest nüüd ei ole vilistite kaotus mitte suurenenud.”
9Mt
7:21 „Mitte igaüks, kes mulle ütleb: „Issand, Issand!”, ei
saa taevariiki; saab vaid see, kes teeb mu Isa tahtmist, kes on
taevas.”
10
Jr 23: 25,26,28,29 „Ma
olen kuulnud, mida räägivad need prohvetid, kes minu nimel
kuulutavad valet, öeldes: „Ma nägin und, ma nägin und!” Kui
kaua see kestab? Ons midagi südames neil prohveteil, kes kuulutavad
valet ja kes avaldavad oma südame pettekujutlusi, Prohvet, kellel
on olnud unenägu, jutustagu oma unenägu, aga kellel on minu sõna,
kõnelgu mu sõna kui tõde! Mis on õlgedel tegemist puhta viljaga?
ütleb Issand. Eks mu sõna ole nagu tuli, ütleb Issand, või nagu
vasar, mis purustab kalju?”
11Sk
13:6 Ja kui temalt küsitakse: „Mis haavad need su rinnas on?”,
siis ta vastab: „Need löödi mulle mu sõprade kojas.”
12Ilm
14:9-12 „Veel kolmas ingel järgnes neile, hüüdes suure häälega:
„Kui keegi kummardab metsalist ja tema kuju ning võtab tema märgi
oma otsaette või oma käe peale, siis ta saab juua Jumala raevu
viina, mis lahjendamata on valatud tema vihakarikasse, ning teda
piinatakse tules ja väävlis pühade inglite ees ja Talle ees. Ja
nende piinasuits tõuseb üles igavesest ajast igavesti; ja neil,
kes kummardavad metsalist ja tema kuju, ei ole hingamist päeval ega
ööl, ei ühelgi, kes võtab endale ta nime märgi. Siin olgu
kannatlikkust pühadel, kes hoiavad alal Jumala käske ja Jeesuse
usku!”
13Js
28:10 „Sest see on: käsk käsu peale, käsu peale käsk,
mõõdunöör mõõdunööri peale, mõõdunööri peale mõõdunöör,
pisut siin, pisut seal.” Originaalis kõlas prohveti kõne nagu
näitlik purjus inimese soigumine.
14Mt
23:23,24 „Häda teile, kirjatundjad ja variserid, te
silmakirjatsejad, et te maksate kümnist mündist ja tillist ja
köömnest ning jätate kõrvale kaalukama osa Seadusest – õigluse
ja halastuse ja ustavuse! Üht tuleb teha, kuid teist ei tohi jätta
kõrvale! Te sõgedad teejuhid, te kurnate välja küll sääsed,
aga kaamelid neelate alla.”
15Mt
10:29 „Eks kaks varblast müüda veeringu eest? Ja ometi ükski
neist ei lange maha ilma teie Isa teadmata.”
16Js
1:12 „Kui te tulete vaatama mu palet, kes nõuab siis teilt mu
õuede tallamist?”
171Kn
21:19 „Räägi temaga ja ütle: Nõnda ütleb Issand: Kas oled
tapnud ja omastanud? Siis räägi temaga ja ütle: Nõnda ütleb
Issand: Samas pAga kui nad küsides peale käisid, ajas Jeesus enese
sirgu ja ütles neile:
18Jh
8:7 „Aga kui nad küsides peale käisid, ajas Jeesus enese sirgu
ja ütles neile: „Kes teie seast ei ole pattu teinud, visaku teda
esimesena kiviga!”
19Sõnademäng
enese koja või nime rajamise ja Jumala riigi ehitamise vahel.
Eduteoloogia ja tagatubade vastu.
20Mk
1:12 „Ja kohe ajas Vaim Jeesuse kõrbe„ Algtekstis on silmas
peetud „heitma” nagu oleks Jeesus olnud pühast vaimust
seestunud ja sunnitud kõrbe minema.
21Vestmann
ja Piibeleht on viited August Kitzbergi „Pisuhänd” kui kaht
tüüpi inimesed; Põhi ja Lõuna – Põhja negatiivne külg on
liberaalsus iga hinna eest; lõuna probleem on protsessimine iga
hinna eest. Üks nõuab oma õigust liig palju, teine salgab neid
liiga palju õigluse pärast. Kg 7:16 „Ära ole liiga õiglane ja
ära pea ennast väga targaks: miks peaksid ennast hävitama?”
22Ilm
10:9 „Ja ma läksin ingli juurde ja ütlesin, et ta annaks mulle
raamatu. Tema ütles mulle: „Võta ja söö see ära! See muutub
su kõhus mõruks, kuid su suus on see magus nagu mesi.”
23Jh
12:24 „Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, kui nisuiva ei lange
maasse ega sure, siis see jääb üksi, aga kui see sureb, siis see
kannab palju vilja.”
24Mt
10:37 „Kes isa või ema armastab enam kui mind, see ei ole mind
väärt, ja kes poega või tütart armastab enam kui mind, see ei
ole mind väärt.”
25Lk
9:62 „Aga Jeesus ütles: „Ükski, kes on pannud käe adra külge
ja siis vaatab tagasi, ei kõlba Jumala riigile!”
26Kui
sa ohverdasid Jumalale, siis pidid sa näitlikult ohvriliha tükkide
vahelt läbi käima, sest vande murdmise korral, tegi Jumal sinuga,
nagu sina ohvriloomaga olid teinud.
27Lk
12:24 „Vaadake kaarnaid - nad ei külva ega lõika, neil ei ole
varakambrit ega aita, ning Jumal toidab neid. Kui palju enamat väärt
olete teie lindudest!” Jeesus kasutab siin meelega roojast lindu,
et oma sõnumit rõhutada.
28Km
9:8-15 „Ükskord läksid puud võidma enestele kuningat. Nad
ütlesid õlipuule: „Ole meile kuningaks!” Aga õlipuu vastas
neile: „Kas peaksin loobuma oma õlist, millega austatakse
jumalaid ja inimesi, ning hakkama õõtsuma kõrgemal kui teised
puud?” Siis ütlesid puud viigipuule: „Tule sina meile
kuningaks!” Aga viigipuu vastas neile: „Kas peaksin loobuma oma
magususest ja oma heast viljast ning hakkama õõtsuma kõrgemal kui
teised puud?” Siis ütlesid puud viinapuule: „Tule sina meile
kuningaks!” Aga viinapuu vastas neile: „Kas peaksin loobuma oma
veinist, mis rõõmustab jumalaid ja inimesi, ning hakkama õõtsuma
kõrgemal kui teised puud?” Siis ütlesid kõik puud orjavitsale:
„Tule sina meile kuningaks!” Aga orjavits vastas puudele: „Kui
te tõesti tahate mind võida enestele kuningaks, siis tulge otsige
pelgupaika minu varju all! Aga kui mitte, siis orjavitsast puhkeb
tuli
ja põletab ära Liibanoni seedrid.”
ja põletab ära Liibanoni seedrid.”
29Js
3:16 „Ja Issand ütleb: Sellepärast et Siioni tütred on upsakad,
käivad kange kaelaga ja pööritavad silmi, käies astuvad
tippamisi ja kliristavad jalarõngaid,”
30Mt
7:3 „Aga miks sa näed pindu oma venna silmas, palki iseenese
silmas aga ei märka?”
31Puust
ette ja punaseks on üks kõnekäänd, kui miski on ilmselge, sest
nõnda tehti ebajumalakujusid.
32Lk
7:24-28 „Kui siis Johannese käskjalad olid ära läinud, hakkas
Jeesus rahvahulkadele kõnelema Johannesest „Mida te tahtsite
näha, kui te läksite välja kõrbe? Kas tuules kõikuvat roogu?
Või mida te tahtsite välja minnes vaadata? Kas pehme riidega
rüütatud inimest? Ennäe, kes kalleis riideis ja toretsemises
elavad, viibivad kuningakodades. Või mida te tahtsite välja minnes
näha? Kas prohvetit? Jah, ma ütlen, hoopis enamat kui prohvetit!
Tema ongi see, kellest on kirjutatud: Vaata, ma saadan sinu eele oma
käskjala, kes tasandab sinu tee su ees. Ma ütlen teile, ei ole
naisest sündinute seas kedagi suuremat Johannesest, aga väikseim
Jumala riigis on temast suurem.” Mk 4:21 „Ja Jeesus ütles
neile: „Kas lamp tuuakse tuppa selleks, et
seda panna vaka või voodi alla? Eks ikka selleks, et see pandaks lambijalale?!” (Lk 8:16)
seda panna vaka või voodi alla? Eks ikka selleks, et see pandaks lambijalale?!” (Lk 8:16)
33Mt
9:17 „Ei kallata ka värsket veini vanadesse nahklähkritesse,
muidu lähkrid rebeneksid ja vein voolaks maha ning lähkrid
muutuksid kõlbmatuks, vaid värske vein kallatakse uutesse
lähkritesse, ja siis säilivad mõlemad.”
No comments:
Post a Comment