Tuesday, January 26, 2016

Joobuge Pühast Vaimust, mitte vägijoogist


Sel aastal, kui kuningas Ussija suri, nägin ma Jahvet istuvat suurel ja kõrgel aujärjel, ja tema kuue palistused ulatusid templi seinast seina. Temast kõrgemal seisid seeravid; igaühel neist oli kuus tiiba; kahega ta kattis oma palet; kahega ta kattis oma jalgu ja kahega ta lendas. Ja need hüüdsid üksteisele ning ütlesid: „Püha; püha; püha on vägede Jahve! Kogu maailm on täis tema au!” Ja uksepiidad vabisesid hüüdjast häälest ning koda täitus suitsuga. Ja ma ütlesin: „Häda mulle, sest ma olen kadunud! Sellepärast et ma olen roojane mees huultelt ja elan roojaste huultega rahva keskel; sellepärast et mu silmad on näinud kuningat, vägede Jahvet.”
Js 6:1-6

Mis on küll lahti Suure Jesajaga – selle prohvetiga, kes hiljem, kui Jeesus maa peale tuli, Temaga muutmise mäel koos Eelijaga kohtus, et teda Tema ametis kinnitada? See Suur Prohvet, keda peetakse esimeseks kirjaprohvetiks, et ta nelja kuninga ajal (Js 1:1) oma tööd tegi – etteaste, mida ükski teine prohvet pole suutnud korrata – ja korraga on tema nii roojane, et tema ebapuhtus ulatub lausa neerudest ja südamest ning mõistusest huulteni?

Aga selline ilmutus, mille Jesaja sai, polnud mingi tavaline meeldiv ilmutus, ega olnud ka prohvet rahulikus olukorras. Kes oli see kuningas Ussija, kellest kiri räägib ja miks ta nii tähtis oli? Kuningas Ussija e. teise nimega Asarja (2Kn 15:1-7;2Aj 26:1-21) oli Juuda kuningas Amasja poeg ning tema ema nimi oli Jekolja Jeruusalemmast ja ta sai kuningaks 16 aastaselt ning valitses 52 aastat, nii et ta sai mulda sängitatud auväärses 68 aastases pensioni eas. Ta oli selline suur kuningas, kes lasi rajada palju kindlustusi ning mehitas neid meeste ja masinatega, mis pidid kive ja nooli heitma, mis peab tähendama, et teised kuningad ei olnud selle peale varem mõelnud ja Ussija oli selles mõttes uuenduslik – mida näitab ka 2Aj26:2,6,8,10,14 loetelu kuninga vägitegudest. Väga suur mees – ehkki Kn 15:4 järgi „Ei kadunud ohvrikünkad maalt” Ja teda nimetati heaks kuningaks, kes tegi Jahve tahtmist – aga kes suri pidalitõbisena, sest läks Jumala templisse korravastaselt suitsutama ja 80!!! preestrit pidid talle tee blokeerima, et teda takistada – sest tema tegu oli nii ennekuulmatu, ja kuningas vihastus selle peale. Aga kõik selle pärast, et ta oli Suur Kuningas, sai temast tema südame ülbuse tõttu pidalitõbine mees ja ta pidi pühakojast põgenema ja jääma elu lõpuni eraldatuks, et lasta oma pojal enese nimel valitseda, et mitte teisi haigusega nakatada.

Aga Jesaja nuttis selle kuninga surma päeval kibedaid pisaraid ja itkes Jahve templis: „Iisraeli sõjavankrid ja tema ratsanikud!” Ja sai ilmutuse, et Jahve on Kuningas!! Mitte inimene, kes saavutas küll palju, aga Jumal. Ma pean imetlema Jesaja südamesiirust, sest ma pole päris kindel, et ma oleks sedasama pidalitõbise eest teinud ja mitte pigemini oma südames mõelnud, et ta suri oma pattudes – ohvrikünkad ju ei kadunud Iisraelist ja riik oli ikka jagatud kaheks! Ja mida see ilmutus ütles: Et inglitel olid 6 tiiba, milledes 4 nad pidid end katma, et mitte Jumalat teotada ja karjusid Püha;püha;püha! Aga Jesajal polnud ühtegi tiiba ja ta tundis end, kui Aadam ja Eeva pärast hea ja kurja puust söömist Jumalaga kohtudes. Jahve Jumal oli nii suur, et tema kuue palistused ulatusid seinast seina, mis tähendab eesti keeles, et ta nägi rüü alla, sest ta oli nii väike ja Jumal nii suur. – Ja et ta seda sündimatut nägemust nägi, pidi ta juba sellise häbematu ilmutuse peale end roojaseks pidama, nagu mingi piiluja. Mis kõige hullem, Seeravite sõnul on kogu maailm, mitte ainult Jahve tempel ja mägi, millele see sai rajatud või isegi see püha kuningalinn, kus see asus, Püha! Aga Iisraelis oli kombeks, et lonkaja ja vigane ning hoor ja patune ei tohtinud siseneda Jumalakotta, et mitte kokkupuutes Pühaga templit ja iseennast häbistada ja surma enesele ja kogu riigile ning rahvale mitte ära teenida.. Aga kogu maailm on nii Püha – ja Jesaja tunneb, nagu oleks Mariaani sügaviku põhjas ning õhk saab tema kopsudest otsa, sest teda rõhub igast küljest Jumala Pühadus. Aga selle Pühaduse keskel, pole ohvrikünkad väärjumalatele kadunud, ja Iisrael teeb ikka nii, nagu nende südames on õige teha, mitte vastavalt käsuõpetusele. Ja Jesaja ei pea sellele ilmutusele vastu, ning neab end ära, et ta on kirjatundjana võimetu väärima ja vastama sellisele ilmutusele nagu kord ja kohus, sest tema huuled on roojased ja kogu rahva huuled on roojased. See pole mitte mingi väike ülestunnistus, et ma vandusin korra sõnaga „kurat” ja „perse „– kui preester niimoodi ütleb.

Jesajal oli probleem. Võib-olla kõik need 52 eluaastat püüdis ta oma tööga Iisraeli usuelulist olukorda parendada – kuid kukkus läbi. Inimesed ei võtnud teda kuulda ja läksid oma eludega edasi.
Ta kukkus läbi nelja kuninga ajal, sest Iisrael ei pöördunud oma pattudest, ehkki midagi siiski uuendati ja parandati,... natukene. See on väga karm tunnistus meie töö kohta, kui meie teeme õiget asja nii kaua – ja see ei anna üldse mingit nähtavat vilja – peale prohveti raamatu, selle kohta, mis saab Iisraeliga juhtuma, kui nad oma teekonda jätkavad.

Tänapäeval väsivad jutlustajad juba siis ära, kui nende kogudus(ed) 3 kuud tuima pane(*b)(vad) ja ei viitsi kohal käia või tegelevad jutluse ajal muude asjadega või ei maksa kümnist. Kuid siin on keegi, kes tegi oma tööd ilma nurinatta nii kaua – kogu oma elu, mis ta preester oli – ja siiski nimetas ta end roojaste huultega meheks, kel on Iisraeli patust mingi mõtteline osa ja vastutus. Hallelujah!

Milline pühendumine Jumalale! Tõesti, milline pühendumine. Tema kohta võis tõesti ütelda, et Tema on täis ainult Jumalat, nagu kohvitass on täis kohvi. Aga ta leidis endast siiski patu üles, millega end hukka mõista.

Js 28:1-22 annab ka selge põhjuse, miks Jesaja nii kibestunud oma ameti pärast on, mida ta peab Iisraelis pidama. Jesaja kasutab võrdumit end täisoksendanud joodikust, kes oma rooja sees ringi kakerdab ja lällab ja võrdleb oma ametikaaslaste tegevust – preestrite ja prohvetite tegevust – sellise inimese mõistlikuse ning vajalikkusega. „Käsk on käsu peale; käsu peale käsk; mõõdunöör on mõõdunööri peal; mõõdunööri peal mõõdunöör! - Kord siin, kord seal ja siis jälle kusagil mujal!” Js 28:10

Kas keegi ei jääks liikluses autoga liigeldes pigemini seisma, kui üks silt ütleb talle „paremakäe reegel” aga teine selle kõrval; et paremale ei saa pöörata kui parasjagu on ajavahemik K – R vahel, vaid siis tuleb seda lugeda hoopis vastassuuna vööndiks, sest sealt tuleb ühesuunaline tee vasakule! Kolmas silt ütleb, et siin ristmikul ei tohi üldse mitte peatuda, ja peab edasi sõitma, kuid üles pandud foor näitab punast tuld. Kui mitu inimest tahaksid sellise ristmiku käsku kuulata, mida see talle ütleb? - Mitte keegi, sest keegi ei taha oma närve rikkuda või autot, kummatigi surma saada, kui kusagilt muudest suunadest; eest; tagant; kõrvalt, sinule sisse ei sõidetaks – ja mida veel peaks tegema vaene jalakäija, kes sellise ristmiku peab ületama, kus kõik autojuhid on niiviisi märkidega tigedaks tehtud?

Ja selline olukord oli Iisraeli usuelus, kes ei tohtinud teenida ümberkaudsete rahvaste kombel. Ometi preestrid ja prohvetid siiski „laenasid” kogemusi oma naabrite juurest ja rahvas tegi palju enam kui seda, et neile sellist eeskuju oli ülikute poolt näidatud. Ja Jesaja oli selle keskel nagu „Hüüdja hääl kõrbes”

Kui palju sülge; teotust ja pilget pidi ta oma ametivendade poolt taluma ja Iisraeli rahvalt, et ta nii „vanamoodne” oli ja üldse mitte „tolerantne” progressiivse usutunnetuse suhtes? See peab ikka olema Üleinimene, kes suudab seda taluda ja ikka oma tööd endiselt teeb, ilma et ta pilk ei klaasistuks ja süda verest tühjaks ei voolaks. Mul on suur aukartus selliste Jumalameeste ees, kes suudavad nii olla, kui Jesaja!

Aga kuidas sinuga on? Kui palju on sinule Jumalariik ja Jeesus Kristus maksma läinud – või oled sa nagu üks surnud kirikutööline, kelle kohta Sören Kierkegaard pahvatas, kui tema järeltulija teda „ehtsaks veretunnistajaks” kiitis, ehkki ta oli surnud auväärses vanuses, olles pidanud auväärset karjääri, eemal lõhki saagimisest või kividega surnuks pildumisest, mis olid Jesaja ja Jeremija saatusteks. – Et see ei saa kuidagi olla veretunnistus, kui sa inimeste silmis au sees oled, viidates vaikimisi: Häda teile, kirjatundjad ja variserid, te silmakirjatsejad, et te ehitate prohvetite haudu ja kaunistate õigete hauasambaid ja ütlete: „Kui me oleksime elanud oma esiisade ajal, ei meie küll nende osalised oleks olnud prohvetite verd valamas!” Nõnda te siis tunnistate iseeneste vastu, et te olete nende lapsed, kes tapsid prohveteid! Et täitke siis ka oma vanemate mõõt!” Mt 23:29-32; Lk 11:47-52 kirjakohtadele ja Mäejutlusele (Mt5-7)

See peab sulle midagi maksma minema, kui sa kõnnid koos Jeesusega. Sest vaadelgem kuidas me kohvi joome, olgu see meie usuelule võrdumiks. Me ju ei lähe kuuma kohvitassi juurde ja ei võta seda ükskõik kuidas kätte, et mitte end kõrvetades seda kogemata ära visata. Me võtame kruusi kõrvast. Samuti ei kiirusta me kohvi juues, püüdes demonstreerida, kui tulekindel on meie kõri. Ei, me puhume peale ja joome aeglaselt. Ja siis on meie jaoks kohvi joomine, kui ilmne nauding ja esteetiline akt. Selles hetkes on kõik inimesed täiuslikult taevas! Kui nad seda oskavad märgata.

Jumalateenistus ei saa nii kerge olla, nagu oleks kohvi teie tassis külm ja selle joomine poleks mingi kunst – kärts; mürts ja valmis! Kui ta siiski on nii, et ta üldse sind vaimselt higistama ei pane ja palvetama, ning Jeesuselt juhatust küsima... Mina isiklikult arvan, et pastor, kes arvab, et ta ei pea enam piiblit lugema, sest ta teab seda liiga hästi, et seda alandavat kohustust teha; või pastor, kes peab end nii targaks, et temal ei kõlba oma tarkust vähemale kogudusele pillata – see pole minu silmis üldse mingi kristlane. Sest kõik prohvetid ja Jumalamehed on teisiti endist tunnistanud ja kuni vereni välja, kes on nende Jumal, kuidas siis seesinane võib öelda, et ta on parem neid?! Vahest ka tema tahab ühes Ussijaga ohverdada Jumalale, kuid tänapäeval pole enam kuskilt võtta 80 ustavat preestrit, kes talle teed sulgeksid. Ei leidu isegi ühte öövahti, kes keelaks Anu Saagimil purjus pea ja samasuguste sõpradega kirikus laaberdamast. Kõik on tänapäeval lubatud – kuid Jumal peaks seda rahvast veel selle peale armastama. Oh mis püha lihtsameelsus; kui kristlik teist, inimesed!

Kui palju aastaid on juba sellest loost möödunud ja teda pole mitte vastutusele võetud ega pole ta ise ka vabandanud? Tõesti, kui kristlik teist, et ükski kristlane pole sellest ajast tänapäevani piuksu teinud! Aga „Selgeltnägijate tuleproov” teeb piuksu ja Pauksonite „Astroloogiline abimees” teeb piuksu ja Igor Mang teeb piuksu Maalehes jne... Kuid mitte kristlased. Kas see on sellepärast, et evangeelium pole piisavalt tähtis, et sellega inimesi tülitada, või oleme meie liiga tähtsad, et end selle kuulutamisega tülitada? Kumb nüüd täpselt probleemiks on? Siin aga oli Jesaja, kes joobus Jahvest ja mitte vägijoogist – kuidas on lood sinuga! Aamen, Hallelujah!

No comments:

Post a Comment