Lk7:2-10
„Aga ühe väeülema teener, kellest ta isand lugu pidas, oli haige
ja suremas. Kui väeülem sai kuulda Jeesusest, läkitas ta juutide
vanemate juurde ja palus teda, et ta tuleks ja teeks terveks tema
teenri. Nad tulid Jeesuse juurde ja palusid teda tungivalt: „Ta on
tõesti seda väärt, et sa teda aitaksid, sest ta armastab meie
rahvast, ta on ehitanud meile ka sünagoogi.” Ja Jeesus läks
nendega kaasa. Aga kui ta ei olnud enam kaugel sellest majast, saatis
väeülem oma sõbrad talle ütlema: „Issand, ära tee enesele
tüli, sest ma ei ole väärt, et sina mu katuse alla tuleksid!
Seepärast ma ei ole ka ennast arvanud väärt ise sinu juurde
tulema, vaid ütle üksainus sõna, ja poiss paraneb! Minagi olen ju
valitsusalune, aga minu alluvuses on sõdureid, ja kui ma ütlen
ühele: „Mine ära!”, siis ta läheb; ja teisele: „Tule siia!”,
siis ta tuleb ja oma teenrile: „Tee seda!”, siis ta teeb.” Seda
kuuldes Jeesus imetles teda ja pöördus rahvahulga poole, kes käis
temaga kaasas, ütles: „Ma ütlen teile, nii suurt usku ei ole ma
Iisraeliski leidnud!” Ja kui saadikud koju tagasi jõudsid, leidsid
nad teenri tervena.”
Enne,
kui te seda jutlust loete, oleks soovitav lugeda läbi eelmine jutlus
ja kõik mu teised tööd, mis on aadressil www.poogen.ee
kasutajanime Walgekaaren all. Sest kust te muidu teate, mis vaimus ma
räägin, kui pole mind kõigiti läbi katsunud, nagu kirjad selle
kohta ütlevad. Kust te muidu teate, et ma pole kelm või aferist,
kellesid on Eestimaal väga palju, et meid võiks juba rooma riigiga
võrrelda enne selle hukku, kellel oli samuti altar iga jumala jaoks,
nõnda et isegi „tundmatule jumalale” oli üks selline paik
varutud, - ikka igaks juhuks, et keegi ei saaks mitte solvatud.
Eelmine jutlus tuleks ennemini rohkem kui soovitavalt lugeda, et see
siin tolle jätk on ja ma ei hakka siin seal öeldut enam paljus
kordama.
Mis
selles kirjakohas nüüd toimub. See kirjakoht, mis ise asub Luuka
Evangeeliumis, mis on koostatud pigem rikkasse keskklassi kuuluva
arsti poolt, kes kirjutab ühele rikkale mehele, keda tas hellitavalt
Teofilos ehk siis „Jumala armastaja” või „Jumala sõber”Olid
ju filosoofid, „need, kes armastavad tarkust”; kuid siin on „see,
kes armastab Jumalat”! See võis ka reaalne nimi olla, aga võis ka
hüüdnimi olla, nagu tol ajal kombeks oli. Samuti kuulub selle
raamatu juurde veel Apostlite tegude raamat, mis on samuti Luukase
poolt koostatud. Ja peab ilmselgelt kreeka kultuuris üleskasvanud ja
tegutsevale ülikule selgitama, misasi see kristlus ikkagi on, mis
rooma riigis, nii suuri laineid lööb. - Ja see lugu, mida ma just
tsiteerisin, on üks nendest „rosinatest” mis on sellele ülikule
jäetud, et ta kindlasti loeks. Sest siin on samuti juttu auväärsest
tegelasest, kelle sulane on haige. Tuletagem meelde, nagu ka tekst
ütleb. Jutt käib Rooma väeülemast, kelle sulane on haige, mitte
Iisraeli Miilitsa üksusest, mis oleks olnud au ja varustuse ning
väljaõppe poolest selgelt madalam. - Ja võiks endale erinevate
instantside kõnetamisel selgelt vähem lubada. Tema tähtsus tuuakse
kohe esile juba sellega, et ta ei otsi Jeesust isiklikult ülesse.
Mispärast? Kas ta peab Jeesust endast madalamaks, et ta seda ei tee?
Võimalik, kuid ei või selles kindel olla. Roomlastele oli sellel
ajal iseloomulik suhtuda kohaliku rahva vastu põlastavalt nagu
„teise rassi” millise suhtumise natsi saksamaa hilisemas
tulevikus üle võttis, tahtes olla „kolmas impeerium” missugust
ambitsiooni evis ka Stalini venemaa, kuid see selleks. Asja ei teinud
just paremaks juutide jonnakas ja vastuhakkaja meel, mis oli
kurikuulus. Üks selline näitaja, kui kurikuulsalt vastuhakkajad
olid juudid rooma võimu suhtes, avaldus siis, kui rooma oli
esmakordselt Iisraeli okupeerinud, ja nii nagu neil tavaliselt oli
kombeks, läks oma standardeid templimäele kõige pühamasse paika
heiskama, nagu tänapäeval lippe heisatakse, et visuaalselt näidata
– see piirkond, on nüüd meie meelevallas. Samuti teevad ka
turvafirmad, kui nad hakkavad mingit objekti valvama, et nad igale
poole oma kleepsud kleebivad. See on nüüd nende territoorium. Kuid
juutidel oli sellega üks probleem: „Kuule, Iisrael! Jahwe, sinu
Jumal on Püha Wihaga Jumal, kes kiivalt sinu järele vaatab ja kuni
viienda põlveni neile kätte tasub, kes teda vihkavad, aga kes oma
heldust osutab neile, kes teda armastavad – sul ei tohi olla muid
Jumalaid minu kõrval; sa ei tohi neist teha pilti ega kuju ja
sa ei tohi nende ette kummardades maha heita ja neid austada; ei
sellest, mis on ülal taevas, ega sellest, mis on all maa peal, ega
sellest, mis on maa all vees!” (Minu
retsitatsioon šemaa Israelist) Aga juudid ei lubanud, sest Jumal oli
vastu, missest et rooma sõjavägi oli neid just alistanud, kuid
„alistatud rahva jumal ei lasnud” Ja vihane väeülem, kes
sellest kuulis, oli juba valmis karistussalga välja saatma, et
vastuhakkajaid rahustada, nagu samuti oli seks puhuks kombeks, ning
juudid heitsid silmili maha ja paljastasid oma kuklad, et neid oleks
sõdureil lihtsam hukata ning kisendasid: „Meil on parem hukkuda,
kui üle astuda esiisade pärimusest!” - Ja et Roomal oli seda
paikkonda vaja rahumeelsena ja mitte mässumeelsena, siis rooma
sõjaväe standardid taganesid templimäelt, ning ei heiskunud üles,
nagu oli kombeks. Ning Rooma senaatoreile ja keisreile jäi see elu
lõpuni meelde, nagu nad mäletasid Pikte; Skotte ja Germaanlasi, kes
olid samuti uhked paganarahvad, nagu juudid roomlaste silmis, kes
pidasid ennast ainsaks tsiviliseeritud rahvaks barbarite meres.
Selles
valguses ei tundunud üldsegi solvav ega pentsik, kui sellise
supervõimu väeülem, kes edasi lugedes tundub tähtsa väeülemaga,
sest ta on ju ehitanud juutidele sünagoogi, mis on jälle ebaharilik
tundekaemus roomlase kohta, kelle kultuur ja religioon on paganate ja
barbarite suhtes eesrindlik. - Et kui selline väeülem läkitab
juutide vanemad Jeesuse juurde. See juba iseenesest räägib
meelevallast. Sest ta ei saada tõenäoliselt mingeid kolmanda järgu
sünagoogi vanemaid, vaid siin on öeldud selgelt üldistavalt
„juutide vanemad” - päris mitte küll Annas ja Kaifas, kes olid
ülem-preestrid ja kes oleksid tõenäoliselt Jeesusega tülli
keeranud oma suures tähtsuses, kuid siiski päris auväärsed, et
Luukas pidas vajalikuks neid sellistena eraldi ära märkida, kui
tähtsad sõnumitoojad ikka Jeesuse jutule läksid. Idamaade
kultuuris on see väga tahtis, kelle sa oma sõnumitoojana kellegi
juurde saadad. Õpetussõnades on lausa hoiatatud alpide ja tühiste
meeste eest, kes palju lobisevad, et nemad ei kõlba sellisesse
ametisse, sest nad su mainele kahju saadavad. Ja mida kõrgem on
sõnumitooja aujärg ühiskonnas, seda kõrgem peab ka olema selle
sõnumi tähtsusaste ning selle läkitaja meelevald, kes võib
niimoodi teha.
Ja
need juudi vanemad mitte ainult ei tulnud „prohvet Jeesuse”
juurde, et too imeliselt tervendaks väeülema teenri – sest
viimane oli kuulnud jutte Jeesusest, ja olles roomlane, oleks võinud
ka kutsuda rooma arsti, kuid miskipärast ei teinud nii, mis viitab
sellele, et jutt ei käi mingist nohust või köhast või muust
kergemast haigusest vaid millestki palju tõsisemaks, mille pärast
võis Roomlane oma endise väärikuse unustada ja minna pagana rahva
sekka kohaliku just kuulsaks saanud nõid-arsti juurde, kelle nimi on
„Jeesus Taaveti poeg” või siis „Ješua ben Joseph” või siis
veel midagi kolmandat, mida tema kohta kuulu juttudes räägiti, sest
ta oli juba mõned imeteod teinud, et temasse niimoodi uskuda. - Need
juudi vanemad ka alandavad endid ja „tungivalt” paluvad Jeesust
selle palve peale vaadata, tuues ette selle Rooma väejuhi vooruseid
Iisraeli rahva kultuuri säilitamise juures Rooma riigis. See jällegi
polnud üldse tavaline juudi vanemate kohta, et nemad oleksid kedagi
roomlast, ükskõik kui hea tema oli, niimoodi kiitnud. Kuid nüüd
nad pidasid siiski vajalikuks endid selle uue tervendusjutlustaja
Jeesuse ees alandada ja lausa mangusid, et Jeesus tuleks nendega
kaasa – sest see toimus avalikult rahvasummas, mis Jeesusega kaasas
käis. Piltlikult öeldes oli see sama suur asi kui Kissingeri visiit
Iisraeli ja kui selle suurmehe ümber rahvas tungles. Nii et
häbenemiseks ei jäänud üldse aega ega ruumi üle, sest asi oli
nii tähtis. Nii tähtis rooma väeülem läkitas nii tähtsad juudi
vanemad sellega nii kõrgele ausse tõstetud Jeesuse
juurde... kes ei öelnud MIDAGI!!! - vaid tuli vaikselt koos
rahvasummaga selle kutse peale juhatatud suunas – ja ka Luukas ei
tee sellest rohkem juttu, nagu peakski niimoodi olema, et Jeesus võib
vaikides sellist kutset järgida.
Sellel
rooma kodanikul Teofilosel pidi seda lugu lugedes ikka väga pentsik
tunne olema. Kui tähtis ikka oli see Jeesus, kui talle selle kutsega
just niipalju au omistati, et ta võib selle vaikimisi vastu võtta??
Teadaolevalt võis ainult imperaator rooma impeeriumis nii tähtis
olla. Heaks kombeks oli nii suure au saades, kasvõi karikatäie
veini maha kallata, et Jumalad ka oma osa aust saaksid, kuid siin
pole midagi sellist mainitud – ja juudile poleks see ka sünnis
olnud. Kuid see toimus siiski Rooma riigi Meelevallas ja seda lugu
loeti rooma riigi Meelevallas. Ja ometi sai see niimoodi ette kantud!
Kuid
sellega loo pentsikus veel ei piirdu, sest nüüd teeb see rooma
väeülem juba midagi väga imelikku. Kui nüüd see suur ja
kindlasti rahvarohke, ning seega kärarikas ning kaugele paistev ja
kostev hulk inimesi Jeesuse ümber trügides jõuab sihtpunktile
päris lähedale. - Tõenäoliselt on neid juba aknast selgelt
eristada, ehk siis jutt käib 100-300 meetrist. Ja nüüd saadab see
väeülem oma lähimad sõbrad – ehk siis, kuna ta ise oma Rooma
väeülem, siis vaevalt need „lähimad sõbrad” ikka juudid ole,
vaid kinldasti roomlased. Roomlane saadab teised roomlased, kes on
nüüd temaga võrdsed, sest nad on vabad inimesed ja lausa sõbrad.
Kindlasti samas koolis käinud; sama haridust saanud, mõni neid võib
koguni senaator olla, ehkki Luukas jätab selle viisakalt mainimata,
sest ta ei kirjuta ju mingile paganale või juudile, vaid Roomlasele,
ning selle mehe tundeid seda lugedes tuleb ka arvesse võtta. - See
auväärne saadab Roomlaste meelest madalama rahva imemehe juurde ja
ütleb: „Kuule mees, sorry mees, ma hindasin oma võimeid üle, sa
oled liiga auväärne, parem ära tule, sest mu paik pole piisavalt
auväärne et sind vastu võtta!!!” HALLOOO! Rooma väeülema, kes
võis oma meelevallas ehitada juutidele sünagoogi, nõnda et keegi
ei julenud talle iitsatada, et mis sa teed, kas see on ehk riigi
reetmine, kui sa nõnda mässulist rahvakildu üle kuldad või kelle
nimel sa seda teed. Teine selline näide on vaid Heroodese kohta, kes
ehitas juutidele oma suure pompöösse templi, sest temal oli palju
rohkem raha, nii et neid näiteid ei olnud just palju, ning jutt ei
käi mingist politseiülemast, vaid Kindral Laidoneri tüüpi
auväärse ja kõrgelt dekoreeritud sõjamehe; riigitegelase ja
sotsiaalse kultuurilise kujuga, kes kindlasti ei elanud, nagu
keskmine Iisraeli ülik või keskklassi mees vaid nagu tema seisusele
kohane. - Ja öelda, et tema rooma stiilis villa – EI OLE JUUDI
IMETEGIJALE PIISAVALT HEA ET TEDA VASTU VÕTTA! - seda oli ühele
rooma väeülemale väga palju ütelda. Ma ei taha mõeldagi, mis
näoga pidid need sõbrad seda ütlema tulema, kuid loo tonaalsusest
johtuvalt eeldan ma jälle, et soojalt ja positiivselt. Kuid sellega
see rooma väeülema enesepiitsutamine ja tuha pähe raputamine ei
piirdu. Ta veel selgitab lahti, mida selline palve tähendab. Miks?
Kui sa kutsud endale külla nii tähtsa isiku, keda on nii tähtsalt
kutsutud, et lausa punased vaibad on juba piltlikult öeldes välja
laotatud ning kõik sõna on välja kuulutatud, et selline
tipp-kontumine leiab aset, siis ei saa sa seda mingi vähema sõnaga
jälle tühistada, vaid pead, et vältida tähtsa isiku solvumist, ka
selgitama, miks sa seda niimoodi teed. Oli ta just öelnud, et ta ei
ole Jeesuse visiiti, kelle ta ise külla kutsus oma sulast
tervendama, väärt..
Ja
nüüd alandab see Rooma väeülem oma selgitusega end sulaste sulase
tasemele, missugune mõiste on ka juhtumisi Jeesuse õpetuses olemas.
Mis laseb eeldada, et see rooma väeülem ei kuulnud mitte üksnes
kuuldusi Jeesusest, vaid oli põhjalikult kodutööd teinud ja
uurinud, kes see sihuke tema meelevallas olevas paikkonnas tegutseb
ja mida temast arvata ja kas teda üldse milleksi pidada. Kasutades
nüüd Jeesuse õpetuse „sulaste sulane” mõistet, põhjendab
rooma väeülem – mitte isiklikult, vaid sõprade kaudu, mis on
äärmine alandumine. Sama vormelit kasutavad katolliiklased kui nad
palvetavad neitsi Maarja poole, sest nad ei julge otse Jeesuse poole
pöörduda, et see kostaks nende eest Jeesuse juures, et ta maa peal
„Jumalasünnitaja” oli.
Teises
kontekstis pani see Rooma väeülem oma pea pakule, sest ta omistas
Jeesusele Jumalikke ja Kuninglikke atribuute, mida ainult Rooma
Imperaator keisrikultuse kaudu tohtis kasutada. Oleks piisanud vaid
ühest pealekaebusest, ja see Rooma väeülem oleks riigireetmises
süüdi mõistetud ning hukatud pea maha raiumise teel. Ta
nimelt loetleb oma meelevalla atribuudid ette, kuidas temal on oma
meelevallas õigus toimida, kuid tema on samamoodi meelevallas rooma
riigis, nagu Jeesusel on tema sõnul meelevald „Ainult ühe
sõnaga!” see probleem, milleks oli tema sulase haigus eemalt ja
kaugjuhtimisel lahendada, nagu oleks küsimuse all olnud mingi vee
juhtme rajamise küsimus või midagi sarnast, mida sai projektina ühe
sõnaga algatada ja kinnitada. Sellise Meelevalla omistas see kõrgelt
austatud Roomlane Jeesusele – ning Jeesus imetles teda selle eest
ja vastas sellisele austusele vastu austusega: „Nii suurt
usku ei ole ma Iisraeliski leidnud!” Kuigi
nii oli tol ajal kombeks, et kui mingi tipp-kohtumine äranägematutel
põhjustel ära jääb, et vahetatakse tervitusi ning õnnistusi ja
lohutusi seonduvalt põhjusele miks nii läks, kuid see sõnastus
tekitas jällegi probleemi sellele rahvasummale, kes oli selgelt
enamuses juudi rahvusest. Kuidas nüüd Jeesus, olles ise juut,
tunnustab Rooma okupante ja selle ühte esindajat, missiis et tegmist
on „hea kuradiga” kes ei tapa; vägista ega rooja nende esiisade
maad; usku ja kultuuri, kuid tema on veel juudi tervendaja ning tahab
endale omistada Messia tiitlit, kellest loodeti, et tema lööb
Roomlased üldse siit minema ja taastab Iisraeli Saalomoni
kuningriigi hiilguses, kus nad olid ikkagi supervõim selles
regioonis. Selles kontekstis tundub Jeesuse tunnustus, et keegi
Iisraelist ei trumpa ka seda usku, mis just praktiseeriti, üle. Ei
Annas ega Kaifas, kes olid ülem preestrid (solvang? Sic.) ega
Ristija Johannes, kelle tegevust ta ju ise tunnustas – nad olid
veel vere poolest lähisugulased, kui arvesse võtta perekonda,
millesse Jeesus sai lapsendatud, sest tema isa on ju Jahve Jumal ja
mitte Joosep, kuid inimesed seda paljuski ei uskunud, vaid pidasid
Joosepit isaks. Temal pole ka niipalju usku (kindlasti solvang?!
Sic.) ega isegi mitte Nikodeemosel (äärmine solvang!??! sic.)
Pealtkuuljad pidid küll arvama, et tegemist on halva nalja või
vähemasti mingi eriti ülipeene galambuuriga, millega Jeesus end
piinlikust olukorrast välja vingerdab. - Ja siis saab veel haige
terveks, kui sõnumitoojad koju jõuavad ja asja järele uurivad,
nagu olekski see Jeesuse heakskiitmine aidanud! Siin ei saanud olla
tegemist pimeda propagandaga – kui see Teofilos ikka oli midagi
rooma riigis, oli tal ka igas mõtte võime üle kontrollida, kuidas
selle „imetervendamisega” ikka oli, ja kas faktid peavad paika.
Seega siit luuleliste liialduste otsimine on küsitav ja siit tuleks
otse minna Teofilose kallale, kas kogu raamat üldse temani jõudis.
Kuid see teema pole selle jutluse teema, kui ajalooliselt tõepärane
võis teksti materjal olla. Küsimus on hoopis selles, Kui see kõik,
mis just ette loetud sai ja arvesse võetud sai, oli tõde, siis
millise pilguga pidi Teofilos, kui ta päriselt eksisteeris ja
sellisena raamatu kätte sai ja läbi luges – kuidas pidi tema
sellesse suhtuma. Jutt käib ju Rooma auväärsest kodanikust, kes
loeb imelikku juttu teisest rooma auväärsest kodanikust, kes nii
pentsikult käitub. Kusagil mujal rooma ajaloos ei tea ma ühtegi
lugu, mis vastaks päris absoluutides sellele loole, kui just üks
hull keiser, kes oma musta hobuse tegi valitsejaks – selline näide
on küll. Kuid nüüd on siin piiblis üks selline hull näide veel
ja kuidas selle suhtes nüüd seisukohta võtta. Kes kurat see Jeesus
ikka on, et ta võis päris sellise seikluse Rooma väeülema ja
kõige selle rahvaga läbi teha? Mis
Meelevallast võib siin juttu olla, kui selline asi Rooma impeeriumis
aset leiab, kuid keiser on ikka oma postil? Piltlikult öeldes, pidi
see Teofilos seda lugedes midagi sarnast läbi elama, kui Jaakob,
olles oma venna pärilusõiguse rituaalsel pinnal välja petnud ja
surma eest põgenedes näeb öist nägemust taevasest trepist, kus
inglid üles-alla käivad ja annab püksid täis lubaduse viiendiku
oma varast Jumalale annetada, mis ta iga aastaselt saavutab, kui
muidu oli sünnis maksta ainult pool sellest, kuid tema armastas
Jumalat kahe kümnise eest, sest hing oli paelaga kaelas! Nii
isiklikult võttis ta seda ilmutust, et nüüd on kõik ja
tõenäoliselt sama isiklikult võttis auväärne Teofilos seda
lugemist, sest kuna jutt on meie ajani säilinud, siis vahest ei
võetud Luukas sellise jutu kirjutamise eest peajagu lühemaks, ja
sellest järelduvalt ehk see täitis oma selgitava rolli, mida temalt
oodati, et seletada, kes see Jeesus sihuke oli. Kuigi see pidi ikka
väga vastukarva paitamine olema.
Järgides
jutluse tonaalsust ning teemat, küsiks lõpetuseks, nagu mul kombeks
on: „Kelle meelevallas oled sina ja lähed sisse ning välja ja
kelle nimel ning eest sina kõneled?” Aamen
No comments:
Post a Comment