Tuesday, January 26, 2016

Olge Rõõmsad Jeesuses!



Nad riisuvad su vara ja röövivad su kauba; nad kisuvad maha su müürid ja lammutavad su kaunid kojad; su kivid, palgid ja prügi heidavad nad merre.” Hs 26:12

See kirjakoht, mis prohvet Hesekielile tuli kaubanduslinn Tüürose kohta, oli ennekuulmatu ja häbematu asi ennustada. See oleks sama, kui keegi kuulutaks, et Saksamaa kaoks maakaardilt või muutuks marginaalseks või et USA killustuks. – Sellist asja lihtsalt ei ennustatud, sest see võis sulle elu maksma minna. Mis siis, et prohveti kohus oligi tõtt rääkida, kuid siiski, suurem osa prohvetijüngreid said aru, et kui nad teatud viisil ja võtmes kuulutavad ja õigesse kohta kummarduse ehk reverantsi teevad, et siis on nad palju auväärsemad ja austatumad, kui siis, kui nad mängivad tormilindu, kes võib ainult õnnetust kuulutada. Seejuures polnud Hesekiel mingi tavaline prohvet, vaid eksiili prohvet küüditatute seas, kes pidi tihti selliste valeprohvetitega maid jagama, keda tänapäeval hellitades propagandistideks või trollijateks nimetatakse. – Sest nad rääkisid ainult seda, mida kuulja tahtis kuulda, kas positiivses või negatiivses võtmes. Aga kui sa räägid ainult seda, mida teised sinult tahavad kuulda, võid sa ühel päeval saada tellimuse, mida pole kliendi elu ohtu seadmata – või enda oma – võimalik täita. Siin tuleb tõelise prohveti väärtus esile, kes ei peta oma silmi altkäemaksuga ja ei looda petlikke ilmutusi, mis peaksid tema heale järjele aitama. Tahtis ju ka „Pisuhänna” nimitegelane, et „tuul enam tema jalge alt läbi ei käiks”, ning palkas endale kirjaniku, päris raamatut kirjutama, sest kõik tema luuletused olid „laenatud” ja ta ise ei osanud. Kuid palgatud kirjanik oli liiga osav retoorika õpilane ja rakendas kõik „kirjanik-inseneri” kommentaarid ellu, ning abiellus sama ärimehe teise tütrega, kasutades selle ärimehe enda kapitali, kellele „luuletaja-insener” tahtis muljet avaldada. Sisuliselt võttis ta kogu selle elu üle, mille petis tahtis pettusega endale saada, sest ta ise ei osanud kirjutada.

Ja nüüd kuulutab Hesekiel Tüürosele hukku, et tema kaubitsemine saab otsa ja endine hiilgus pöördub tuhaks ja suitsuks, loetledes erinevaid hävituse astmeid, mida see uhke saareriik peab kannatama. Sest kuidas peaks keegi julgema nii rikast kaubanduslinna rünnata, kes võib iga kell endale vajaliku palga armee välja saadetud käskudega valmis panna ning ahnele röövriigile molli panna. Kuid kui „ahne röövriik” enne teeb kõik teised riigid ümber Tüürose enda sõjakohuslasteks, siis kellele veel saab Tüüros oma kulda ja hõbedat saata?

Väikese saare riigina, olid tema elavjõu ressursid limiteeritud ja ta sõltus täielikult oma palga sõdurite armeest, kuid need ei hakka kunagi kaotatud lahingut võitlema, sest see pole nende maa, kelle nimel nad võitlevad. Nagu ütles Jeesus ühes võrdumis: "Mina olen hea karjane. Hea karjane jätab oma elu lammaste eest. Palgaline ja kes ei ole karjane, kelle omad lambad ei ole, näeb hundi tulevat ja jätab lambad maha ja põgeneb - ja hunt kisub neid ja ajab nad laiali. - Ta põgeneb, sest ta on palgaline ega hooli lammastest." Jh 10:11-13

Sellepärast, et kari ei kuulu palgalisele, ei hakka ta oma eluga riskima – sellepärast, et Tüürose rikkused ei ole palga armeele isiklikult vääristatud, ei hakka ta nende pärast elu riskima – kõige lugupidamise juures, ta teeb ju oma tööd! Ta ei tee seda endale, vaid raha pärast ning see pole hea põhjus Kuningas Nebukadnetsariga rinda pistma hakata. Nagu ühes teises kirjakohas: Sest kellel on, sellele antakse; ja kellel ei ole, sellelt võetakse see, mis tal on!" Mk 4:25 Lootus, et keegi tuleb sulle sinu raha peale appi, ei ole reaalne, sest see sõltub suhtelisest asjast, mida on võimalik ümber mängida. See on ainult siis väärtus, kui sinul on piisavalt tulejõudu, et enda eest kätte maksta, kui keegi sinu vara omatahtsi mujale lubama hakkab.

Samuti on väljenditega „Jeesus päästab” või „Talle veres pestud” või „Igavene lepitus”. Sest need on loitsud – lühivormid, mis vastavad pikemale peatükile või meditatsioonile, kuid kui sa seda pikemat versiooni ei tunne, siis mis kasu sul sellest on. Piltlikult öeldes, mis kasu on inimesel, kes kogu aeg plõksib: „Selmet-selmet” ilma et ta teaks öelda, mida see väljend tähendab, et ta on lause: „Selle asemel et” lühend või piibellikult, ütleb: „Mt 5:3 on minu usutunnistus” kuid ise ei oska Matteuse evangeeliumi piiblist üles leida, sest ta on ainult kusagilt kuulnud, et selline loits on olemas ja seda tuleb mingis kontekstis kasutada, kuid ise ta seda üles ei leia ja rohkem kasutada ei oska, kuid kuulduste kaudu kokku puutus.

Paljude kristlaste usk on nagu selline jagatud nägemus: Sellepärast, vaata, olen ma prohvetite vastu, ütleb Jahve, kes varastavad üksteiselt minu sõnu!” Jr 23:30 sest nad teevad plagiaati. Nad ei anna kellegi laulu lauldes midagi endast juurde, vaid kordavad nagu linnud loodusest seda, mis on kuulnud, just nõnda, nagu nad on seda kuulnud! Aga kui keegi teeb kuskil vea, siis nad kopeerivad ka selle vea, sest neil puudub eristusvõime, mis on neil inimestel, kes on veidigi teemas sügavamale läinud, kui pealispind.

Saa aru, miks sa midagi loed ja mida see tähendab ning kuidas seda tõlgendada ning mis on sinu keel ja viis seda tõlgendada Jumala palge ees! Tüüros pakkus kõigile „sedasama” ja viimaks kuningas Nebukadnetsarile tuli pähe mõte, et odavam on saareke ära vallutada ning ise teha, kui teisele selle eest maksta. Kuidas on teiega? Kas teie usk pakub ka inimestele „sedasama” mida nad võiksid isegi teha ja midagi erilist ei ole, sest eriline võib ajada tülli ja mitte leida tunnustust? Olgu teis usku, mis paneb Evangeeliumi Jeesusest Kristusest, mis on teie südameisse uurendatud teemant sulega, nõnda inimeste silmis elama, et nad jooksevad teie juurde kuulama, mis on teie sellise rõõmu põhjus – siis teil on hingamine, kuid rutiinset tööorja Jumal ei taha, kes surnud pilguga inimesi peletavad, nagu oleksid nad herne hirmutised. Rohkem elu ja rõõmu, kristlased! Kas te oma tüdrukut suudlete ka sama näoga kui te peate oma Jumalateenistusi? Aamen!




No comments:

Post a Comment