„Nad
riisuvad su vara ja röövivad su kauba; nad kisuvad maha su müürid
ja lammutavad su kaunid kojad; su kivid, palgid ja prügi heidavad
nad merre.” Hs 26:12
See
kirjakoht, mis prohvet Hesekielile tuli kaubanduslinn Tüürose
kohta, oli ennekuulmatu ja häbematu asi ennustada. See oleks sama,
kui keegi kuulutaks, et Saksamaa kaoks maakaardilt või muutuks
marginaalseks või et USA killustuks. – Sellist asja lihtsalt ei
ennustatud, sest see võis sulle elu maksma minna. Mis siis, et
prohveti kohus oligi tõtt rääkida, kuid siiski, suurem osa
prohvetijüngreid said aru, et kui nad teatud viisil ja võtmes
kuulutavad ja õigesse kohta kummarduse ehk reverantsi teevad, et
siis on nad palju auväärsemad ja austatumad, kui siis, kui nad
mängivad tormilindu, kes võib ainult õnnetust kuulutada. Seejuures
polnud Hesekiel mingi tavaline prohvet, vaid eksiili prohvet
küüditatute seas, kes pidi tihti selliste valeprohvetitega maid
jagama, keda tänapäeval hellitades propagandistideks või
trollijateks nimetatakse. – Sest nad rääkisid ainult seda, mida
kuulja tahtis kuulda, kas positiivses või negatiivses võtmes. Aga
kui sa räägid ainult seda, mida teised sinult tahavad kuulda, võid
sa ühel päeval saada tellimuse, mida pole kliendi elu ohtu seadmata
– või enda oma – võimalik täita. Siin tuleb tõelise prohveti
väärtus esile, kes ei peta oma silmi altkäemaksuga ja ei looda
petlikke ilmutusi, mis peaksid tema heale järjele aitama. Tahtis ju
ka „Pisuhänna” nimitegelane, et „tuul enam tema jalge alt
läbi ei käiks”, ning palkas endale kirjaniku, päris raamatut
kirjutama, sest kõik tema luuletused olid „laenatud” ja ta ise
ei osanud. Kuid palgatud kirjanik oli liiga osav retoorika õpilane
ja rakendas kõik „kirjanik-inseneri” kommentaarid ellu, ning
abiellus sama ärimehe teise tütrega, kasutades selle ärimehe enda
kapitali, kellele „luuletaja-insener” tahtis muljet avaldada.
Sisuliselt võttis ta kogu selle elu üle, mille petis tahtis
pettusega endale saada, sest ta ise ei osanud kirjutada.
Ja
nüüd kuulutab Hesekiel Tüürosele hukku, et tema kaubitsemine saab
otsa ja endine hiilgus pöördub tuhaks ja suitsuks, loetledes
erinevaid hävituse astmeid, mida see uhke saareriik peab kannatama.
Sest kuidas peaks keegi julgema nii rikast kaubanduslinna rünnata,
kes võib iga kell endale vajaliku palga armee välja saadetud
käskudega valmis panna ning ahnele röövriigile molli panna. Kuid
kui „ahne röövriik” enne teeb kõik teised riigid ümber
Tüürose enda sõjakohuslasteks, siis kellele veel saab Tüüros oma
kulda ja hõbedat saata?
Väikese
saare riigina, olid tema elavjõu ressursid limiteeritud ja ta sõltus
täielikult oma palga sõdurite armeest, kuid need ei hakka kunagi
kaotatud lahingut võitlema, sest see pole nende maa, kelle nimel nad
võitlevad. Nagu ütles Jeesus ühes võrdumis: "Mina
olen hea karjane. Hea karjane jätab oma elu lammaste eest. Palgaline
ja kes ei ole karjane, kelle omad lambad ei ole, näeb hundi tulevat
ja jätab lambad maha ja põgeneb - ja hunt kisub neid ja ajab nad
laiali. - Ta põgeneb, sest ta on palgaline ega hooli lammastest."
Jh 10:11-13
Sellepärast,
et kari ei kuulu palgalisele, ei hakka ta oma eluga riskima –
sellepärast, et Tüürose rikkused ei ole palga armeele isiklikult
vääristatud, ei hakka ta nende pärast elu riskima – kõige
lugupidamise juures, ta teeb ju oma tööd! Ta ei tee seda endale,
vaid raha pärast ning see pole hea põhjus Kuningas Nebukadnetsariga
rinda pistma hakata. Nagu
ühes teises kirjakohas: „Sest
kellel on, sellele antakse; ja kellel ei ole, sellelt võetakse see,
mis tal on!" Mk 4:25 Lootus,
et keegi tuleb sulle sinu raha peale appi, ei ole reaalne, sest see
sõltub suhtelisest asjast, mida on võimalik ümber mängida. See on
ainult siis väärtus, kui sinul on piisavalt tulejõudu, et enda
eest kätte maksta, kui keegi sinu vara omatahtsi mujale lubama
hakkab.
Samuti
on väljenditega „Jeesus päästab” või
„Talle veres pestud” või
„Igavene lepitus”. Sest
need on loitsud – lühivormid, mis vastavad pikemale peatükile või
meditatsioonile, kuid kui sa seda pikemat versiooni ei tunne, siis
mis kasu sul sellest on. Piltlikult öeldes, mis kasu on inimesel,
kes kogu aeg plõksib: „Selmet-selmet” ilma et ta teaks öelda,
mida see väljend tähendab, et ta on lause: „Selle
asemel et” lühend või
piibellikult, ütleb: „Mt 5:3 on minu usutunnistus” kuid ise ei
oska Matteuse evangeeliumi piiblist üles leida, sest ta on ainult
kusagilt kuulnud, et selline loits on olemas ja seda tuleb mingis
kontekstis kasutada, kuid ise ta seda üles ei leia ja rohkem
kasutada ei oska, kuid kuulduste kaudu kokku puutus.
Paljude
kristlaste usk on nagu selline jagatud nägemus: „Sellepärast,
vaata, olen ma prohvetite vastu, ütleb Jahve, kes
varastavad üksteiselt minu sõnu!” Jr 23:30 sest
nad teevad plagiaati. Nad ei anna kellegi laulu lauldes midagi endast
juurde, vaid kordavad nagu linnud loodusest seda, mis on kuulnud,
just nõnda, nagu nad on seda kuulnud! Aga
kui keegi teeb kuskil vea, siis nad kopeerivad ka selle vea, sest
neil puudub eristusvõime, mis on neil inimestel, kes on veidigi
teemas sügavamale läinud, kui pealispind.
Saa
aru, miks sa midagi loed ja mida see tähendab ning kuidas seda
tõlgendada ning mis on sinu keel ja viis seda tõlgendada Jumala
palge ees! Tüüros pakkus kõigile „sedasama” ja viimaks
kuningas Nebukadnetsarile tuli pähe mõte, et odavam on saareke ära
vallutada ning ise teha, kui teisele selle eest maksta. Kuidas on
teiega? Kas teie usk pakub ka inimestele „sedasama” mida nad
võiksid isegi teha ja midagi erilist ei ole, sest eriline võib
ajada tülli ja mitte leida tunnustust? Olgu teis usku, mis paneb
Evangeeliumi Jeesusest Kristusest, mis on teie südameisse uurendatud
teemant sulega, nõnda inimeste silmis elama, et nad jooksevad teie
juurde kuulama, mis on teie sellise rõõmu põhjus – siis teil on
hingamine, kuid rutiinset tööorja Jumal ei taha, kes surnud pilguga
inimesi peletavad, nagu oleksid nad herne hirmutised. Rohkem elu ja
rõõmu, kristlased! Kas te oma tüdrukut suudlete ka sama näoga kui
te peate oma Jumalateenistusi? Aamen!
No comments:
Post a Comment