(1Ms
11:1-9)
Kindlasti
on paljud eestlased märganud, et kui meie ütleme: „Ruumid on
koristatud”, saavad Soomlased üle lahe aru: „Laibad on
kaunistatud”! Mis veel hullem, kui Soomes läheb „Hallitus”
põranda alla, siis eestlane haarab peast kinni ja soovitab põranda
üles võtta ja puhastustööd algatada, mis jällegi Soomlast kulmu
kortsutama paneb, et mis kommunismi pisik küll eestlast valdab, kui
tema rääkis valitsusest. Nali naljaks, kuid midagi sarnast juhtus
juutide esivanematega.
Jätame
kõrvale kõik poliitilise ilutulestiku ja poleemika, kas aegade
algust tuleks järgida pigem „Toora” või „Hammurabi” või
„Bhagavadgita” järgi. Ühe või teise kinnitamine või
ümberlükkamine sedastab kellegi parteilist kuuluvust ja koolkonda,
nagu mina olen kristlane – ja seega oleks imelik, kui Guinessi
direktor jooks muud, peale Guinessi – kui ta just ei taha vaikimisi
põlastada teisi lauas istujaid, nagu vastavas anektoodis juhtus. –
Seega lähtume kristlaste piiblist; eelpool mainitud kirjakohast.
Ühel
hetkel ehitasid Sineari oru elanikud linna ja torni; järgmisel
hetkel lahkusid erinevate rahvaste ja keeltena, sest: „Jumalad
tulid maale ja segasid nende keele”! Jättes jälle poliitika
kõrvale, ei hakka ma rääkima nendest asjadest, mida mittekristlik
lugeja ei pruugi näha. – Mis võiks suures inimgrupis esile tuua
selliseid muutusi, et sõnade tähendusest hakati erinevalt aru
saama?
Massipsühhoos
on küll kena ümmargune mõiste, kuid selle alla liiga palju
mahutades võib tähenduse pelk maitse aimduski kaotsi minna. Mis
selle massipsühhoosi selles kirjeldatud rahvusliku õitsemise tipus
algatas?
-
Viljaikaldus – ühenduses tungalterade või muude sarnase mõjuga seente ja taimede manustamisega. Kuna Sineari oru elanikud olid sisserännanud, nagu tekstist järeldub, ei pruukinud neil isiklikku toksikoloogilist käsiraamatut selle paiga kohta võtta olla; rääkimata sellest, kui paljud neist lugeda või kirjutada oskasid. Kirjakunst juutide jaoks leiutati alles Leviticuse perioodil (3Ms) kui juudid olid Egiptuse orjapõlvest lahkunud ja tõotatud maa juba vallutanud ning oli aega maha istuda ning kirjutada, mille pärast see kõik sai sündima. Ka siis lugesid ja kirjutasid ainult preestrid ja ülikud ning kaupmehed aga mitte talupojad, kes moodustasid rahva enamuse.
-
Maavärisemine – Sellega kaasnev mäss juhtide vastu, kes otsustasid just sinna paikseks jääda. Idamaades tähendab igasugune loodusõnnetus, mis mingi ehituse nurjab, ilmtingimata Jumalate rahulolematust ja kättemaksu – seega, midagi on valesti Sineari riigis ja see peab muutuma. Kuid kelle toel ja juhatusel?
-
Poliitika ja kasum – linna ja torni ehitamine pole mitte odav ega kerge. Gooti katedraale ehitati kolm inimpõlve tükk, seega ei maksa eeldada, et Paabeli projekt mingi kaheksa kuine Araabia ehitusime oli. Sellele oli juba palju aega ja ressursse ning elujõudu kulutatud.
-
Maavärin – see ei saanud rahva enesehinnangule ega rahulolule kuidagi hästi mõjuda.
Jutt
käib siin minu enese teooriatest, mida ma ilma tõenditeta eeldan ja
polemiseerin ning väidan, et mulle kättesaadavat materjali, mille
ma kristlasena piiblist võtan, tummisemaks ja arusaadavamaks muuta.
– Ma ei elanud ju siis ega ole minu teada selle kohta ammendavat
kirjeldust, mis oleks kõigi kristlaste poolt konsensuslikult
tunnustatud.
5.
Põlvkondade vahetus. – Noorus on alati hukas olnud ja mitte
tahtnud elada vanade kombel ning enesele uudismaad künda,
nagu Ameerika ajaloos „Metsik lääs” taltsutati.
6.
Demograafiline plahvatus – populatsiooni plahvatuslik kasv, kus
kohalikud ressursid ei suutnud enam kogu elanikkonda katta.
7.
Radooni ladestumine – Kui on tõesti tegemist põlvkondade
pikkuse ehitusprojektiga, siis loodusliku kiirguse ladestumine
Paabelis rahvuslikku geneetikat ning enesetaju piisavalt mõjutama.
„Jumalad peavad ikka väga tigedad olema” kui paik on hea ja
viljakas aga inimesed jäävad toas haigeks ja hakkavad igasuguseid
vaevusi kaebama, mida välja peal ei kurda. Selle võimaluse alla
kuulub ka mõne vulkaani purse ja väävli aurude sadestumine orgu.
See vulkaan ei pidanud just lähiümbruses asuma sest siis oleks
teadlastel, nagu Pompeis, midagi välja kaevata olnud ja jutt oleks
sellega lõppenud.
Aga siiski sai see sisepagulus
toimuma ja andis meile „Paabeli” mõiste. Ja vastavalt piiblile,
on kõik rahvused ja keeled niimoodi alguse saanud. Minu isiklik
lemmik oleks, kui need kõik juhtusid korraga, sest maailmas ei toimu
ainult üks asi, nagu üks Zenoni nool ühes kaadris kinni, vaid
palju asju. – Ja pealegi olen ma Kristlane; seega Jumal on seda
kõike niimoodi tahtnud.
Kui kõik kõiges toimus korraga,
muutub elavalt hoomatavaks, kuidas ühed püüavad „Kindlat linna
ja varjupaika” ehitada; sinna torni üles seada ning nimi ajalukku
raiuda. Mõned seal kõrval jutlustavad lastele ja vananaistele,
kuidas see Paabeli torn on hoopis tähevärav – aken või uks
Jumalate juurde. Kolmas deklameerib ja teeb maha siia orgu üldse
tulemise sest „Kaua tehtud kaunikene” pole „kedagi” rikkaks
ja ilusaks teinud. Kusagil „kellegi” vili ikaldub või hakkab
„keegi” end libahundiks pidama või „lendama”. „Kelleltki”
petetakse tema põld välja; „keegi” toorutseb kõrtsis. Toimub
maavärin ja esimene torn kukub kokku; asutakse teist ehitama.
„Kellelgi” naisel on nurisünnitus või sünnib lausa puudega
igerik. „Kõigile” pole pinda ja „Kõigile” pole tööd anda
– Paabeli torn aga pole ikka veel valmis, sest palgad ja tööd
sellega venivad. Vaja veel millegi üle läbi rääkida ja kokku
leppida, kedagi meelitada; teist ähvardada. Mõned tahaksid muid
orge ja välusid ka näha, kuid odavat tööjõudu ei saa ju ära
lasta. Sellises keemises ja kobrutamises pole raske ühine keel ära
kaotada ja mitte enam üles leida. Hiljem on see veel parem „Jumalate
kättemaksuna” kirja panna, sest siis ei pea oma elusid põrmugi
muutma. Mis sa Jumalaga ikka peale hakkad?
Midagi sarnast toimub praegust
Eesti ühiskonnas, kus kõik nagu ajaksid ühist „Eesti asja” –
aga kuidagi ei ole seda ülevat tulemust ette näidata. Euroopal on
pagulaskriis; meil on identiteedi kriis; Venemaal pohmell ja kassi
ahastus, sest kaineks saades on hoomatud, et püksid on koos kirvega
maha joodud ja pealegi on voodis eriti kole naine, kes väidab, et
nad just abiellusid. Mida sellises maailmas teha ja kes on süüdi?
Kõik üritavad oma asja ajada ja
omakasu pälvida; au sisse on tõstetud uued võlusõnad nagu
„Tolerantsus”; „Rahvuslik ärkamine”; „Integratsioon. Kuid
mida need keelendid tegelikult tähendavad, kui me neid üksteise
pihta pillume. Kas keegi peaks meile tooma kivi või haamri või
mörti? Tahame leiba; vett või hoopis kala? Kas meiegi ehk oleme
mõne tungaltera; radooni või muu aine mõju all, et rahvuslik
nidusus on kusagile kadunud? Kui kaugele on erinevad osapooled valmis
minema, selleks, et üksmeelt leida või see üldse ära kaotada ja
kas pärast seda on veel Eesti riik ja Eesti keel – või on siin
midagi muud? Millises kasus ja ühisosas on kõik osapooled valmis
kokku leppima, et kahe tuhande aasta pärast sellest lugedes ei oleks
jälle juttu, kuidas „Jumalad olid vihased” ja kuskilt Eestimaa
künkalt said kõik rahvused ja keeled alguse aga mismoodi see
Eestlane välja nägi ja kuidas ta rääkis või mis kultuuri ta
evis, seda ei tea keegi öelda. – Meie ei pruugi olla need, kes
neid ajaraamatuid kirjutavad. aamen
No comments:
Post a Comment