Väga
tihti on niimoodi, et keegi teeb midagi head, ja siis keegi teine
saab selle peale kadedaks ja hakkab seda maha tegema, või mis veel
hullem, püüab seda jäljendada – ning ebaõnnestub. Kes on siis
süüdi, kui „headele” ja „usklikele” liiga tehakse, kui nad
„õige” asja eest väljas on? Võitlesid ju nii Juudas ja tema
vennad kui ka kirjakohas mainitud Joosep ning Asarja samal poolel
ning soovisid Iisraelile sama asja. Kuid siiski oli nende ettevõtte
tulemus risti vastupidine. Mis siin siis toimub?
Tuleb
välja, et nende kahe vaadeldud grupi motivatsioon ei olnud päris
sama. Kui me vaatame tekstis natuke tagasi, pidid Juudas ja Joonatan
Gileadile appi tõttama, et ümberkaudsed paganad neid templi
taastamise ja pühitsemise eest ära ei hävitaks, samas kui nende
vend Siimon pidi minema appi Galilea juutidele, kes pidid taplema
Ptolemaisi; Tüürose ja Siidoni paganate vastu ja ka nende paganate
vastu, kes olid Galileas. See polnud küll mingi meeldiv pühapäevane
krusaad, kus kõik õnnelikult jälle koju lähevad, kui kõik jälle
läbi saab. Kõik osavõtjad said väga hästi aru, et õhtuks pole
vist kõik enam lõkke ääres oma käsi ja valutavaid külgi
soojendamas, vaid lahinguväljal tõurana maas vedelemas –
võib-olla nad kõik. Ja kes siis nende sõjas langenuid väärikalt
matab, või haavatute haavu seob? Ei, need mehed läksid seal surmale
vastu, sest polnud valikut. Nad ei soovinud üldse seda konflikti;
nemad tahtsid lihtsalt oma esiisade usku kõrgeks kiita ja mitte
kreeka kultuuri vastu võtta, kuid teised jõud tõlgendasid seda
vaenulikusena. Et matsirahvas on sakste suhtes ülbeks läinud ja
nina püsti ajanud. Mis siis veel? Taastavad Saalomoni kuningriigi
tema endises hiilguses? Ei, see ei lähe kohe mitte! Ja paganad olid
genotsiidiks juutide kallal, et see endine suurriik enam kunagi pead
ei tõstaks.
Aga
mis oli Joosepi ja Asarja motivatsioon? Nad kuulsid oma
rahvuskaaslaste kangelastegudest ja võitlustest. Nad ei kuulnud
sellest kuidas Toobimaa juudid olid hävitavalt lüüa saanud ja
nende vara; naised ja lapsed saagiks langenud ning teised redutasid
Datema kindluses ja ootasid kindlat surma – siiski suutsid veel
kuidagi käskjalad välja saata, keda piiril kinni ei võetud ja maha
ei koksatud, et kedagi appi küsida, sest suur Timoteos tuleb kogu
oma väega neile peale. Nemad kuulsid hoopis, et Timoteos oli juba
Juudaselt peksa saanud - mitmes lahingus pealegi, ehkki neil oli
tugev sõjavägi ja nüüd tõlgendasid nemad seda paganate üldise
nõrkuse ning madala võitlusmoraalina. Jaaser ja tema tütarlinnad
said ju Iisraelile vallutatud. Siis ei saanud ju see Timoteos kuigi
kole sõjamees olla, kui ta sellel lasi sündida.
Nad
oleksid pidanud jääma tagalasse, nagu oldi neid kästud, kuid see
polnud nende jaoks küllalt auväärne tegevus. Teiste meeste edu
sõjatandril oli nii ahvatlev ja särav, et ei saanud kuidagi sellest
kõrvale jääda, sest muidu võivat ju laulikud tulevikus laulda:
„Juudas ja Siimon lõid maha oma kümme tuhat aga Joosep ja Asarja
olid varustuse juures.” Sõda saab enne otsa kui nemad on midagigi
teinud. Väga sitt lugu küll. Mis oleks, kui vallutaks Jamnia ära,
sest paganatele on juba parajalt molli antud ja nad ei julgegi vastu
hakata, sest me oleme nii vägevad ja Jahve ise sõdib meie poolt
nendega. Kuid linnavägi Gorgiase juhtimisel arvas teisiti ning
jälitas pärast võidukat lahingut põgenikke kuni Juudamaa
piirideni. Ei, sellele nad ei mõelnud, et mis oleks siis olnud, kui
edukuulutuste asemel oleksid käskjalad nende juurde tulnud lõhki
käristatud riideis ja tuhka pähe raputatult, sest Makabid on sõjas
langenud. - Selle pärast nad just tagalasse jäetigi, et nad ei
peaks edasi-tagasi saalima ja kõige kurjema päeva jaoks oleks ka
varu variant olemas. Kuid need kaks meest seda nägemust ei näinud.
Nemad nägid ainult seda, et teised saavad kogu au endale ja neile ei
jäägi midagi. Hiljem üritasid veel mõned preestrite hulgast „teha
kangelastegusid” ja said samuti surma. Nemad ei olnud samuti nagu
Makabid vaid olid täis „suuri kangelastegusid” mida teised olid
varem teinud.
Kas
ei kõla mitte tuttavalt? Teised tegid ja suutsid, ma kordan nende
tegumoodi ja teen ka ja saan suureks ja kuulsaks! Samamoodi käisid
mõned rändlausujad juutide seas ringi et seestunute peal - „Jeesuse
Kristuse nimel, keda Paulus kuulutab!” kurje vaime välja ajada.
Ap19:13-16 - kuulsaks saada. Kuid kuri vaim hoopis sai
nende üle võimuse, sest Jeesust ta tundis, et ta peab teda kartma;
Paulust teadis ka et peab sellisega arvestama, et seesinane kusagil
liigub ja parem on mitte tema kätte sattuda. Kuid neid ullikesi ta
ei teadnud mitte, et nad midagi endast oleksid kujutanud – ja miks
ta pidi siis neid kartma. Tuues ühe groteskse näite tavaelust: Kui
sina ostad poest nokamütsi, millel on kiri FBI ja samasuguse
pila-tunnistuse, mida lastele politsei mängimiseks müüakse ning
sinna juurde veel vee- või tongipüstoli, mis näeb ehtsa pähe
välja, kas „see” siis teeb sind „päris” FBI – agendiks?
Parem kui sa tõesti ostsid need jõulukingiks või sünnipäevakingiks
lastele; nõbudele lastelastele, sest neile võib sellised mängud
andeks anda, kuid kui sa tõsiselt mõtled nendega päris pättide
kallale minna, siis heal juhul naerdakse sind välja, halval juhul
saad sa kuuli ja oled väga surnud. Vastavalt sellele, kui palju
pätid vaevuvad sind vaadelda, kes kurat sa tegelikult oled ja kui
heas tujus nad parasjagu on. Eriti veel kui sa „pimeda kana”
kombel just ühe tera peale sattusid ja see punt, keda sa kollitama
läksid tõesti on midagi teinud, mille pärast on mõtet end FBI
eest varjata, siis sa tõenäoliselt sealt eluga tagasi ei tule. Aga
parem on hoopis helistada õigesse kohta ja jätta kangelasteod
õigetele meestele, kes päriselt on midagi. Kuid siis ei oleks sina
enam Vin Diesel või Juck Norris või Bruce Lee. Nii nõme on olla
Mati Tavalik – parem juba olla Mathias Tapper, kohe on teine tunne,
kui uhkelt ringi kõnnid ja kõik sind näevad, et astub mitte
Tavalik inimene vaid Tapper. Ja selle kõrval veel paar palvet lugeda
ja paar annetust teha, kui karu on juba lastud, kas saab siis
sellisel elukesel midagi viga olla? - Kui vaid karu metsas nii
kurjalt ei möriseks ning oma nahka endale ei hoiaks ja heaga välja
annaks...
Nad
kõik võitlesid samal poolel, kuid ühtede võitlus oli päris
võitlus ja teiste võitlus oli mänguvõitlus – sobiv lastele
taasetlemiseks, ainult et päris eludega mitte video-mängus. Selle
pärast, et ühtedele meestele ei sobinud jääda naiste ja lastega
ühes varustuse juurde, kuni teised tulevad rahuga tagasi. Jumal
hoidku meid selliste „sõprade” eest, kes meid sellisel kombel
„aidata” püüavad, sest selle tegelik motivatsioon on väga
ilmne. Nad tahavad oma palga juba siin ilmas välja võtta ja nad
teevad seda sinu krediidiga, sest neil endil pole sama katet anda,
mis sina oma kangelastegudel andsid. Ma olen kindel, et Makabite
asemel sõtta minnes oleksid Joosep ja Asarja loobunud, sest nad ei
suutnud sõdida suure Timoteosega või kellega iganes oma vastastest.
Nemad ei oleks päästnud ei poegi ega tütreid vaid üksnes oma
hinged – ja keegi poleks neid selle eest hukka ka mõistnud, sest
vaenlane tõesti oli nii kole vaadata. Kuid jah, see ligimese edu –
kuidas sellega nüüd toime tulla? Eks muutus Efraim ka Jefta peale
kadedaks kui see ammonlaste vastu suure võidu saavutas ning hakkas
Gileadi reetmises süüdistama; tõenäoliselt näriti ka Jefta
hooranaisest sünni kallal, et ta ainult „pooleldi juut” oli.
Gileadile ei juletud midagi öelda, kui ta võõramaa tütreist
endale naise võttis; aga tema pojale pärast isa surma ja suurt
võitu juba juleti öelda. „Miks sa õige läksid ilma meieta sõtta
ja võitsid?” Kuid enne võitu ei olnud Efraimi mehi kusagil.
Võimalik kaotus lahinguväljal ei olnud piisavalt auväärne, et ise
ammonlaste vastu tulla, kuid oma „noorema suguharu” vastu, kes
liiga ülbeks on läinud, kõlbas küll. Ja Jefta pidi kodusõjas
veel nendega ka võitlema, et mõned inimesed olid liiga uhkust täis
ja ei andnud au Jumalale. Ehkki sõnades ja loosungites võisid väga
vagad ja patriootlikud kõlada.
Enne
kui sina lähed Jumala nimel välja suuri tegusid tegema ja võtad
niiöelda seaduselaeka rahva südamekinnituseks kaasa, tee ennem
kindlaks, et Jumal tõesti on sinuga ja sinu suhe temaga korras ja
mis veel tähtsam, et sa tõesti võitled tema võitlemisi ja mitte
enese ambitsioone. Muidu võib sinust tulla tuleviku lugulaul. Suur
Mees läks paganaid ja vastalisi nahutama, kuid paganad ja vastalised
tulid oma suure mehe järel välja lõid Suure Mehe argumendid uppi
ning tema enese põgenema teispoole Valka piiripunkti.
No comments:
Post a Comment