Friday, February 5, 2016

Oxygen



Ja vaata, seal oli mees, Sakkeus nimi; see oli tölnerite ülem – ja ta oli rikas. Sakkeus püüdis näha saada, millline neist on Jeesus, aga see ei õnnestunud rahvahulga pärast, sest ta oli lühikest kasvu. Siis ta jooksis ettepoole ja ronis mooruspuu otsa, et teda näha, sest Jeesus pidi sealtkaudu minema. Ja kui Jeesus sinna paika jõudis, vaatas ta üles ja ütles temale: „Sakkeus, tule kiiresti maha, sest täna pean ma jääma sinu kotta!” Ja Sakkeus tuli kiiresti maha ja võttis Jeesuse rõõmuga vastu. Ja seda nähes nurisesid kõik: „Tema on patuse mehe juurde öömajale läinud!” Sakkeus ütles aga Jeesuse ette astudes: „Vaata, Issand, poole oma varandusest ma annan vaestele, ja kui ma olen kelleltki midagi välja pressinud, siis ma annan neljakordselt tagasi.” Aga Jeesus ütles talle: „Täna on sellele kojale tulnud pääste, sest ka tema on Aabrahami poeg – Sest Inimesepoeg on tulnud otsima ja päästma kadunut.” Lk 19:2-10

See kirjakoht, mis on Pühapäeva koolide lemmikmaterial, sest seda tõlgendatakse tolerantsuse vaatepunktist, kuidas kõik on Jumala ees võrdsed ja üheselt vastu võetud. Kuid kas see tõesti on nii? Ärge saage must valesti aru, ma ei ole neegrite vastu või pagulaste vastu – ma olen Uus-Mustamäe rajamise vastu, mis on vaja rajada, et neid pagulasi vastu võtta ja kõige selle infrastruktuuri vastu, mida pole veel neile rajatud, alates töökohtadest ja lõpetades lasteaia kohtadega, sest see tundub silmakirjalik. Mida need pagulased siin teevad, kui Euro dotatsioon ja projekt otsa lõppeb ning Eesti valitsus peab maksmise üle võtma? Eesti poliitikud on ju kurikuulsad oma palkasid tõstma ja oma kohustusi omavalitsustele või kellelegi muule kraesse lükkama. Milleks on meil vaja potensiaalseid värvilisi pomskareid? Ja selle pärast laulan ma mõttes „Peatage Mustamäe!” Pidage mind pealegi selle pärast rassistiks. Sest see jutlus ongi rassismist – religioossest rassismist!

Kuigi see kirjakoht räägib Sakkeusest ja Jeesusest, oskavad kristlased oma jutlustes ja pühapäeva kooli loengutes alati ühe vea teha. Nad jätavad õhustiku lõpuni kirjeldamata ning keskenduvad sellele, et Sakkeus pidi oma vara vaestele jagama, sest ta oli paha maksukoguja ja seega, kuna ta teenis Rooma ametivõime, oli liigkasuvõtja ja seega paha tüüp. Sellepärast kiputakse tihti rõhutama, et Sakkesused peavadki oma elu Jeesusele üle andes olema nagu rikas noormees, kellele Jeesus ütles: "Üht asja on sulle vaja: müü ära kõik, mis sul on, ja jaga vaestele, ja sul on siis varandus taevas; ja tule ning järgi mind!" Lk 18:22 Kuid vaadeldes päisteksti, siis Sakkeusele Jeesus niimoodi ei ütelnud! Sest esimene probleem tekib juba sellest, et kui sa oled liigkasuvõtja, siis sa ei saa seda raha templisse ohvrina tuua või vaestele jagada, sest see on verine raha, ja kui vaadelda, kuidas Sakkeus lubab pool oma varast juba ette ära ning teise poolega lubab NELJA KORDSELT tasuda nagu pühakiri ette näeb, kui sa oled kellelegi Iisraelis liiga teinud. Kuid selle kirjakoha kasutamiseks, pead sa ennemini olema ümberlõigatud praktiseeriv juut, mitte ususalgaja – ning piisavalt vähese süüga, et sinu 50% suudab 4x su võlad tasuda, seega 50/4= 12,5% võis tema varandusest moodustada liigkasu – kui see oli rohkem, siis ta poleks saanud enam oma lubadust Jeesusele täita. Püüdke ise oma elusid kujutleda ja öelda ausalt üks käsi südamel, teine piiblil, et teie kius ja sapp ning muu kuri ligimese vastu jääb samuti allapoole 12,5% piiri, et oleks võimalik seda 50% kinni maksta. Kui mina endaga nii ausaks jään, siis ma kahtlen, kas mul piisaks ka 400 või lausa 700% et kõiki oma võlgu ligimestega klaarida, mis mul vaimus on, et ma tihti väga imelikult räägin, mis inimesi paljuski haavab. Sakkeus oleks selgelt minust parem mees, juba selle eest, et ma poleks üldse sellise jutuga Jeesuse juurde julgenud tulla – kindlasti mitte, kui niipalju rahvast on vaatamas! Ma oleksin vähemasti valinud kõige kõrvalisema umbtänava ja pannud kõige mitteminulikumad riided selga, et keegi mind Jumala eest ära ei tunneks, et ma lähen Jeesuselt andeks paluma. Sest ma ei tahaks sellest lugupidamisest ja näost loobuda, mis mul ühiskonnas on. - Kuid Sakkeus oli teistmoodi mees, kui mina.

Aga lähme algusesse tagasi ja räägime taustast. Mis olukorras oli Iisrael siis, kui Jeesus nende keskel jutlustas? Selle kirjeldamiseks tuleks eelnevalt rääkida Kissingeri riigivisiidist Iisraeli, kus tema oli samuti, nagu Jeesus, ümbritsetud rahvasummaga ja tahtis kusagile minna – ja üks Samaarlane tahtis temaga rääkida, et saada ühes temaga pildile, et nende muredele ka avalik rahvusvaheline tähelepanu tõmmata – kuid Kissinger ei soovinud seda, sest ta teadis väga hästi ajaloost ning kultuurist ja tõenäoliselt ka piiblist, et Juutidele see väga ei meeldiks. Ja ta ajas selle mehe minema sõnadega: „Ära tee mulle poliitilist provokatsiooni – see siin on Iisraeli visiit!” Seega Samaaria visiit ei tulnud kõne alla.

Samamoodi suhtusid kõik juudid tölneritesse, kes aitasid sisuliselt rooma keskvõimul selles piirkonnas toimida, sest nad kogusid makse. Iga kord, kui sa mingit teed mööda oma vankril tulid, pidid sa Käibemaksu maksma ja alles siis sa said õiguse linna sisse minna, kus sa pidid oma müügiputka pealt veel Tulumaksu maksma, sest sa teenisid seal kasumit – ja maksud olid just sellepärast nii kõrged, et Heroodes tahtis end marmorisse tahuda ja ehitas juutidele Jahve templi, mida ehitati 46 aastat!! (Jh 2:19,20) - ja te võite ette kujutada, kui kulukas see lihtrahvale oli ja kui palju verd; higi ja pisaraid nad pidid seal ohverdama, justnagu Egiptuse orjuses. Iga kord, kui mõni tölner tuli templisse, siis missest, et see oli roomlaste ehitatud, anti neile pilkude ja jaheda suhtumisega mõista, kui vastikud nad teiste „õigeusklike” ja „rahvuslike” juutide meelest olid, et nemad polnud kreekastunud ja romaniseerunud. Nii hea on kedagi põlastada selle pärast, mida sina pole teinud, sest sul pole selleks veel võimalust antud – ja kui palju õiglasem selle jagamisel sina oleksid olnud. Aga Sakkeus polnud ükskõik milline tölner – ta oli „See Tölner” - ta oli nende ülemus, seega haldas ja vastutas ta isiklikult Rooma ees, kuidas makse teiste tölnerite poolt koguti ja kes pidi juurde maksma ning kes ei pidanud. Tõenäoliselt oli tal ka suur sõnaõigus otsustamaks, kes üldse saab õiguse Iisraeli maanteedel ja turul makse koguda! See on väga kadedust tekitav õigus. Kindlasti paljud lihtsad juudid palvetasid oma südameis sellele maksukogujale, et värvuke ta silmad kinni situks (Tb 2:9,10) ja ta pimedaks jääks, või nagu Nebukadnetsar, rohtu sööma hakkaks, või et maapind tema jalgeall tema ühes ta perekonna ja varaga alla neelaks – et oleks nähtav, et Jumal vihkab seda inimest ja tema eluviisi, nagu Iisraelis enamus vihkab. Ja pealegi oli ta oma tegevusega rikastunud – otse loomulikult ebaseaduslikult, vähemasti eeldati seda temast, sest raha pole kedagi lihtinimestega sõbraks teinud. Nemad olid ju selle eest oma vere; higi ja pisaratega maksnud. Kuidas sai see õiglaselt teenitud olla?? Ja kui oodati Messiat, siis juudid lootsid, et ta oleks nagu Kissinger – kui nad tol ajal oleksid sellist meest osanud ette näha – siis olnuks ta nendele tõeline Messia kandidaat, kes enamuse häältest võtnuks, ka kui Jeesus ja Kissinger oleksid Superstaari saates duelli pidanud... Ja ka tölnerid teadsid seda, ning nende juht Sakkeus – et ta on Iisraelis persona non grata. Ainus asi, mis takistas selootidel teda pimedal tänaval surnuks pussitamisest, oli Rooma kiire ja verine kättemaks, kus terve Jeruusalemm oleks maatasa põletatud ja kõik vanurid ja lapsed oleksid tänavatel mõrvatud ja töövõimelised mehed kivimurdu või galeeridesse orjeks müüdud, ning naised konkubiinideks; prostituutideks ja salvisegajateks jne. Ja pealegi oli tal Roomast oma ameti poolest ka mehitatud ihukaitse vägi, mis tõenäoliselt oli 40 meest suur, et väiksema rahutuse üle elada, kuni Rooma lähimast eelpostist abiväe-leegion kohale marsib.
Sa ei hakka ühe vastiku mehe pärast tervet Iisraeli tulega ristima – termin, mida roomlased mässuliste linnade õpetamiseks ja hirmutamiseks kasutasid. Sõna otseses mõttes! Sa lihtsalt ei teinud seda. Kuid see ei takistanud Iisraeli Sakkeust avalikult ja salaja mõnitamast ning pilkamast. Kindlasti pidi ka tema kuulma teotavaid sõnu, nagu Saara (Tb 3:8,9) Sest juutide jaoks polnud ta parem kui Asmodeus. Ja Sakkeus teadis seda, sest peale kõige muu oli tal üks vastuvaidlematu süü – ta oli kääbik!! (Lk 19:3) Eestimaal, kus inimesed on keskmisest suuremad ja võiksid kõik korvpalli mängida, ma ise olen 1.82 pikk – kuid Iisraelis ei olnud inimesed väga pikad, pigem keskmist kasvu. Sobilikud ratsutama eesli seljas, kes on väike loom – ja ikka ei ulatunud Sakkeus üle nende õlgade Jeesust vaatama. Ta pidi vääga väike olema oma täis eas. Mis tegi tema mõnitamise palju kergemaks.
Sakkeus pidi ju teadma, et mingi pühamehe üles otsimine on lootusetu üritus ja alla andma. Kuid see mees lihtsalt ei anna alla. Siis kui rahvas ei lase teda Jeesuse juurde, jookseb ta tee peale ette, sest suure rahvahulgaga saab reisida ainult mööda peateed ning on väga hästi ette arvatav, kustkaudu Jeesus peab mööda minema. Ja Sakkeus ei tee seda mitte selleks, et saada Jeesus öömajale – ta on tölnerite ülem – miks ta peaks sellele lootma ja rahva üldise pahameele ära teenima. Ei, ta tahab lihtsalt Jeesust näha, kellest ta on vaid kuuldusi kuulnud, et see uus õpetaja on väga hea ja mitte nagu teised rabid, kes veidi peenutsevad ja kõrgid on. Ta tahtis ainult näha – ja selle pärast unustab ta kogu oma töise reputatsiooni ja au ning ronib puu otsa, mis tema väikest kasvu arvestades oli väga kõva sõna. Juba leebes kliimas on puu otsa ronimine raske – kuid kui su ümber löömab lähisida päike ja värvib taeva vasekarva, siis on see hoopis teine tubakas. Inimesed, kes teda nägid ronimas, pidasid teda kindlasti hulluks ja irvitasid pihku – nii et ta ei saanud seda väga salaja tehtud. See oli kindlasti rahvasummas jutuks tulnud, kui Jeesus sealt mööda läks, kui nii imelikku linnukest juba kaugelt märgati puu otsas istumas. Tema üle kindlasti ilguti õelaid nalju, ja mõni julgem haukus neid ka puu all, enne kui Jeesus pea-rahvahulgaga kohale jõudis. See oli Sakkeusele väga ebaväärikas asend, kus Jeesusega kohata – nii et Jeesuse reaktsioon tema peale pidi olema nagu Joppe (Jaffa) ilmutuse nägemine Peetrusele (Ap 10:10-16). Otse loomulikult pidi ta sellest rõõmujoovastuses olema. Ükski variser ega saduser polnud nõus temaga rääkima, või temaga teretama või teda oma külla sööma kutsuma, nagu oli viisakas või temale külla minema. Ta võis ainult oma ringkonnas, teiste tölnerite seas, liigelda – ja nüüd tunnustab teda Jeesus! Ja mitte lihtsalt ei tunnusta, vaid tuleb tema juurde öömajale!

Seesama Jeesus, kelle jaoks ühe Rooma väepealiku villa oli liiga madal paik, et pühameest vastu võtta, läheb nüüd ise ja kutsumata Sakkeusele külla, kes ei ole kunagi saanud ühtegi annetust templis tuua! Pidage meeles, et rahvas arvas, et ta on liigkasu võtja – vargus ja pühadus ei käi kokku, saduserid esimeses järjekorras, kes pidid Saadoki pärandit hoidma, kuigi olid juba paljus kreekastunud ja variserid tõenäoliselt ei lasknud teda ohvri kirstu lähedalegi, et ta ei saaks sealt maksu koguda. Vähemalt selliseid õelaid nalju oleks ta kuulda saanud, kui ta oleks julenud. Kuid Sakkeuse ülestunnistusest tuleb välja, et ta tahtis head teha, kuid ta oli sattunud selleks valesse nahka, et see hea saaks juutide poolt õigeusklikult vastu võetud. Ta ei olnud ju neile mingi Toobit, kellest lugu peeti. - Ja ma arvan, et just seepärast, kui Sakkeus kuulis seda õnnistust, et temast on nii kõrgel tasemel lugu peetud, nagu oleks Kissinger Samaarlase pool ööbinud – sama tähtis tegelane oli Jeesus tolle aegses Iisraelis ja ümberkaudu – andis ta koheselt poole oma varast vaestele, ja olles veidi järele mõelnud, lubas tasuda neljakordselt oma ohvritele, mida Jeesus ju temalt üldse ei nõudnud. Jeesus ei tulnud ju tema juurde, nõnda nagu nii mõnigi kristlane tahaks minna Kruudat või Sõõrumaad raputama ja öelda: „Pritsi pappi, rahamees, sest Mammona on Saadanast!” või „Higista tengi minu lugupidamise eest, sest sa ei teeninud seda ausalt ja nüüd on viimne päev ja muidu taevasse ei pääse!” Aga Jeesus, olles Jumala Poeg, ei kohelnud seda maksukogujat nõnda, nagu oleks Jumal pidanud okupandi kolaboranti kohtlema. Iisraeli okupeerimine oli ju ebaõiglane. Iisrael oli ju Jumalariik maapeal, seal sees oli Jahve tempel, kus hingas Jahve nimi! Kuidas võis olla õige see, kes toetas Roomat ja kreeka kultuuri Toora vastu?

Ja seepärast ei saanud keegi ümberkaudu Jeesuse sõnust aru – isegi mitte tema jüngrid, sest tekst ütleb: „Ja seda nähes nurisesid kõik: „Tema on patuse mehe juurde öömajale läinud!” Lk 19:7

See ongi see koht, kus paljud jutlustajad ja pühapäeva kooli õpetajad eksivad, sest nad hakkavad rooma mõõkasid üle rõhutama, et need on süüdi, et Jeesus selle otsuse tegi, sest Jeesus oli ju variseride poolt taga kiusatud ja ootas oma vangistamist ja ristisurma – kuid selline tõlgendus on veidi skisofreeniline. Milleks üldse tegutseda, kui sa tahad, et sind vangistatakse, kuid siis püüad seda vältida? Pealegi pisendab selline käsitlus Sakkeuse rolli loos ja püüab temalt rambivalgust röövida – ja kuigi see toimub „jeesuse auks” siis paistab see minu jaoks samaväärne Iiobi sõprade käitumisega, kes minnes teda lohutama, lõpetavad tema sõimamise; mõnitamise ja laimamisega – sest halvad asjad ei juhtu headele inimestele! Jumalal pole sellisest suhtumisest mingit au ja väärikust võtta, kus me lööme oma ligimesele põse pihta ja ütleme, sina ei ole Jumalas! Kas selline inimene ise on Jumalas, kes võib niimoodi kõrvakiile jagada – ja kui me seda ka füüsiliselt ei tee, kui palju enam vaimus ja pilguga.

Ei, Jeesus tahtis Sakkeust päästa, sest ta ütleb seda ise teksti lõpus (s10) ja kuigi tal oli kõik see „valge müra” ümber, mis rääkis teda heaks ja Sakkeuse suguseid ning roomlasi pahaks – ei juhindunud Jeesus sellest.

Aga pöörame loo ümber ja ütleme, et Jeesus oleks läinud joonelt Annase ja Kaifase juurde öömajale. Kui palju kergem oleks olnud tal lammutada rooma ebaõiget süsteemi seest-poolt kui väljastpoolt igavese dissidendi ja opositsionäärina? Kõik Variserid ja Saduserid, kes pidasid end Jumala ees õigeiks, oleksid teda selle eest Armastanud! - Kuid tema ööbib selle viletsa nurjatu juures. Heaküll, too vilets patune pöördus, ja ju see oli ikka jumala sõna – kuid nüüd ei olnud Iisraelis kedagi vihata, kelle peale seda suurt põlgust rooma ülemvõimu vastu üles näidata, kes oleks sama abitu, kui Sakkeus! Sest kuidas sa pärast seda päeva ütled Sakkeusele, köhh-köhh: „Mis sa siin templis raha laeka juures teed? - Tahad makse tõsta!?” sest jumalamehe poolt tunnustatud annetajat, kes on vähemalt poole oma varast annetanud vaestele, seda vaadeldi hoopis teist sorti religioosse VIP'na. Ühe hetkega oli „viimane jätis” saanud „auväärseks”! Paljusid juute see just ei rõõmustanud – selline suhtumine maksiski Jeesusele viimselt tema pea. Et ta kohtles Iisraeli ja Roomat võrdselt, ja mitte silmaklappidega, nagu teised variserid või saduserid. Inimestel ei jäänud see suhtumis vahe kuidagi kahe silma vahele. Seda ei ole võimalik varjata, kui keegi on sulle religioossel pinnal olemas ja kui keegi seda pole. See, kellega sa oled nõus kätlema; ühele pildile ilmuma. - Kissinger ei julenud Samaarlasega ühele pildile sattuda, et soovis sõprust juutidega. Sellised asjad lähevad inimestele korda, kes on sulle oma ja kes võõras. Aga Jeesuse ja Sakkeuse lugu õpetab meile, et vähemasti taevas ei loe sellised kategooriad midagi ja me kõik võime sinna tulla, ilma et me selleks midagi lubama peame, kuid see võib olla sama vabastav kogemus, nagu sellele Tölnerile, keda inimesed vihkasid ja patuseks pidasid.

Samal viisil võivad tänapäeval inimesed vihata – eriti kristlaste seas – vihata rap-muusikat. Sest seal ropendatakse. Kuid mina olen aru saanud, vaadeldes Eminemi teoseid või teiste räpparite omi, et see on pigemin valu ja piin, nagu see Sakkeus, kes on lihtsalt nii teistsugune, et me ei puutu oma normaalsete eludega sellise maailmaga kunagi kokku, kus sellised inimesed elavad ja hingavad – me nagu hingaksime isegi teistsugust õhku, mis koosneb mingitest teistest gaasidest. Aga kui sa hakkad neid laule tingimatult kuulama, siis sa saad aru, et nad veritsevad samuti nagu meie. Et nad hoolivad samadest teemadest, neil on lihtsalt teistsugune keel kui meil. Sama kogemus on mul Facebookis või Youtube'is ringi liikudes ja kuulatades – nad räägivad teist keelt, kuid nad räägivad samu asju. On see siis Slipknot; Toetag; Rob Zambi; Iron Maiden; Nickleback; Eminem; .. see nimekiri on väga pikk. Lihtsalt külastage minu Youtube'i lehte ja vaadake, milliseid videosid ma olen like'inud, et teada, mida ma silmas pean. Mulle meeldib jutlustada eeskujuga, mitte lihtsalt sõnadega:


Selleks ei pea üldse pagulane sinu juurde tulema või neeger – piisab ka vale riietusega või muusika maitsega inimesest, et sinu juhe kokku kärsatada, sest kuidas ta õige julges. Nagu räägiksid Raveni erinevad isiksuse asbektid Teen Titansi multikas omavahel ja ei jõuaks otsusele, sest kõigil on oma arvamus. Olgu see jutlus teile, kui sõõm värsket õhku, et te üles ärkaksite, sest me oleme kutsutud Armastama, mitte silmakirjalikult ja punaseid jooni maha märkides, vaid päriselt ja tingimatult!
Kes teist on ühes Jeesusega Sakkeuse juures? Aamen.

No comments:

Post a Comment