„Ja
vaata, seal oli mees, Sakkeus nimi; see oli tölnerite ülem – ja
ta oli rikas. Sakkeus püüdis näha saada, millline neist on Jeesus,
aga see ei õnnestunud rahvahulga pärast, sest ta oli lühikest
kasvu. Siis ta jooksis ettepoole ja ronis mooruspuu otsa, et teda
näha, sest Jeesus pidi sealtkaudu minema. Ja kui Jeesus sinna paika
jõudis, vaatas ta üles ja ütles temale: „Sakkeus, tule kiiresti
maha, sest täna pean ma jääma sinu kotta!” Ja Sakkeus tuli
kiiresti maha ja võttis Jeesuse rõõmuga vastu. Ja seda nähes
nurisesid kõik: „Tema on patuse mehe juurde öömajale läinud!”
Sakkeus ütles aga Jeesuse ette astudes: „Vaata, Issand, poole oma
varandusest ma annan vaestele, ja kui ma olen kelleltki midagi välja
pressinud, siis ma annan neljakordselt tagasi.” Aga Jeesus ütles
talle: „Täna on sellele kojale tulnud pääste, sest ka tema on
Aabrahami poeg – Sest Inimesepoeg on tulnud otsima ja päästma
kadunut.” Lk 19:2-10
See
kirjakoht, mis on Pühapäeva koolide lemmikmaterial, sest seda
tõlgendatakse tolerantsuse vaatepunktist, kuidas kõik on Jumala ees
võrdsed ja üheselt vastu võetud. Kuid kas see tõesti on nii? Ärge
saage must valesti aru, ma ei ole neegrite vastu või pagulaste vastu
– ma olen Uus-Mustamäe rajamise vastu, mis on vaja rajada, et neid
pagulasi vastu võtta ja kõige selle infrastruktuuri vastu, mida
pole veel neile rajatud, alates töökohtadest ja lõpetades lasteaia
kohtadega, sest see tundub silmakirjalik. Mida need pagulased siin
teevad, kui Euro dotatsioon ja projekt otsa lõppeb ning Eesti
valitsus peab maksmise üle võtma? Eesti poliitikud on ju
kurikuulsad oma palkasid tõstma ja oma kohustusi omavalitsustele või
kellelegi muule kraesse lükkama. Milleks on meil vaja potensiaalseid
värvilisi pomskareid? Ja selle pärast laulan ma mõttes „Peatage
Mustamäe!” Pidage mind pealegi selle pärast rassistiks. Sest
see jutlus ongi rassismist – religioossest rassismist!
Kuigi
see kirjakoht räägib Sakkeusest ja Jeesusest, oskavad kristlased
oma jutlustes ja pühapäeva kooli loengutes alati ühe vea teha. Nad
jätavad õhustiku lõpuni kirjeldamata ning keskenduvad sellele, et
Sakkeus pidi oma vara vaestele jagama, sest ta oli paha maksukoguja
ja seega, kuna ta teenis Rooma ametivõime, oli liigkasuvõtja ja seega
paha tüüp. Sellepärast kiputakse tihti rõhutama, et Sakkesused
peavadki oma elu Jeesusele üle andes olema nagu rikas noormees,
kellele Jeesus ütles: "Üht
asja on sulle vaja: müü ära kõik, mis sul on, ja jaga vaestele,
ja sul on siis varandus taevas; ja tule ning järgi mind!" Lk
18:22 Kuid
vaadeldes päisteksti, siis Sakkeusele Jeesus niimoodi ei ütelnud!
Sest esimene probleem tekib juba sellest, et kui sa oled
liigkasuvõtja, siis sa ei saa seda raha templisse ohvrina tuua või
vaestele jagada, sest see on verine raha, ja kui vaadelda, kuidas
Sakkeus lubab pool oma varast juba ette ära ning teise poolega lubab
NELJA KORDSELT tasuda nagu pühakiri ette näeb, kui sa oled
kellelegi Iisraelis liiga teinud. Kuid selle kirjakoha kasutamiseks,
pead sa ennemini olema ümberlõigatud praktiseeriv juut, mitte
ususalgaja – ning piisavalt vähese süüga, et sinu 50% suudab 4x
su võlad tasuda, seega 50/4= 12,5% võis tema varandusest
moodustada liigkasu – kui see oli rohkem, siis ta poleks saanud
enam oma lubadust Jeesusele täita. Püüdke ise oma elusid kujutleda
ja öelda ausalt üks käsi südamel, teine piiblil, et teie kius ja
sapp ning muu kuri ligimese vastu jääb samuti allapoole 12,5%
piiri, et oleks võimalik seda 50% kinni maksta. Kui mina endaga nii
ausaks jään, siis ma kahtlen, kas mul piisaks ka 400 või lausa
700% et kõiki oma võlgu ligimestega klaarida, mis mul vaimus on, et
ma tihti väga imelikult räägin, mis inimesi paljuski haavab.
Sakkeus oleks selgelt minust parem mees, juba selle eest, et ma
poleks üldse sellise jutuga Jeesuse juurde julgenud tulla –
kindlasti mitte, kui niipalju rahvast on vaatamas! Ma oleksin
vähemasti valinud kõige kõrvalisema umbtänava ja pannud kõige
mitteminulikumad riided selga, et keegi mind Jumala eest ära ei
tunneks, et ma lähen Jeesuselt andeks paluma. Sest ma ei tahaks
sellest lugupidamisest ja näost loobuda, mis mul ühiskonnas on. -
Kuid Sakkeus oli teistmoodi mees, kui mina.
Aga
lähme algusesse tagasi ja räägime taustast. Mis olukorras oli
Iisrael siis, kui Jeesus nende keskel jutlustas? Selle kirjeldamiseks
tuleks eelnevalt rääkida Kissingeri riigivisiidist Iisraeli, kus
tema oli samuti, nagu Jeesus, ümbritsetud rahvasummaga ja tahtis
kusagile minna – ja üks Samaarlane tahtis temaga rääkida, et
saada ühes temaga pildile, et nende muredele ka avalik
rahvusvaheline tähelepanu tõmmata – kuid Kissinger ei soovinud
seda, sest ta teadis väga hästi ajaloost ning kultuurist ja
tõenäoliselt ka piiblist, et Juutidele see väga ei meeldiks. Ja ta
ajas selle mehe minema sõnadega: „Ära
tee mulle poliitilist provokatsiooni – see siin on Iisraeli
visiit!” Seega
Samaaria visiit ei tulnud kõne alla.
Samamoodi
suhtusid kõik juudid tölneritesse, kes aitasid sisuliselt rooma
keskvõimul selles piirkonnas toimida, sest nad kogusid makse. Iga
kord, kui sa mingit teed mööda oma vankril tulid, pidid sa
Käibemaksu maksma ja alles siis sa said õiguse linna sisse minna,
kus sa pidid oma müügiputka pealt veel Tulumaksu maksma, sest sa
teenisid seal kasumit – ja maksud olid just sellepärast nii
kõrged, et Heroodes tahtis end marmorisse tahuda ja ehitas juutidele
Jahve templi, mida
ehitati 46 aastat!! (Jh 2:19,20) - ja te võite ette kujutada, kui
kulukas see lihtrahvale oli ja kui palju verd; higi ja pisaraid nad
pidid seal ohverdama, justnagu Egiptuse orjuses. Iga kord, kui mõni
tölner tuli templisse, siis missest, et see oli roomlaste ehitatud,
anti neile pilkude ja jaheda suhtumisega mõista, kui vastikud nad
teiste „õigeusklike” ja „rahvuslike” juutide meelest olid,
et nemad polnud kreekastunud ja romaniseerunud. Nii hea on kedagi
põlastada selle pärast, mida sina pole teinud, sest sul pole
selleks veel võimalust antud – ja kui palju õiglasem selle
jagamisel sina oleksid olnud. Aga Sakkeus polnud ükskõik milline
tölner – ta oli „See Tölner” - ta oli nende ülemus, seega
haldas ja vastutas ta isiklikult Rooma ees, kuidas makse teiste
tölnerite poolt koguti ja kes pidi juurde maksma ning kes ei
pidanud. Tõenäoliselt oli tal ka suur sõnaõigus otsustamaks, kes
üldse saab õiguse Iisraeli maanteedel ja turul makse koguda! See on
väga kadedust tekitav õigus. Kindlasti paljud lihtsad juudid
palvetasid oma südameis sellele maksukogujale, et värvuke ta silmad
kinni situks (Tb 2:9,10) ja ta pimedaks jääks, või nagu
Nebukadnetsar, rohtu sööma hakkaks, või et maapind tema jalgeall
tema ühes ta perekonna ja varaga alla neelaks – et oleks nähtav,
et Jumal vihkab seda inimest ja tema eluviisi, nagu Iisraelis enamus
vihkab. Ja pealegi oli ta oma tegevusega rikastunud – otse
loomulikult ebaseaduslikult, vähemasti eeldati seda temast, sest
raha pole kedagi lihtinimestega sõbraks teinud. Nemad olid ju selle
eest oma vere; higi ja pisaratega maksnud. Kuidas sai see õiglaselt
teenitud olla?? Ja kui oodati Messiat, siis juudid lootsid, et ta
oleks nagu Kissinger – kui nad tol ajal oleksid sellist meest
osanud ette näha – siis olnuks ta nendele tõeline Messia
kandidaat, kes enamuse häältest võtnuks, ka kui Jeesus ja
Kissinger oleksid Superstaari saates duelli pidanud... Ja ka tölnerid
teadsid seda, ning nende juht Sakkeus – et ta on Iisraelis persona
non grata.
Ainus asi, mis takistas selootidel teda pimedal tänaval surnuks
pussitamisest, oli Rooma kiire ja verine kättemaks, kus terve
Jeruusalemm oleks maatasa põletatud ja kõik vanurid ja lapsed
oleksid tänavatel mõrvatud ja töövõimelised mehed kivimurdu või
galeeridesse orjeks müüdud, ning naised konkubiinideks;
prostituutideks ja salvisegajateks jne. Ja pealegi oli tal Roomast
oma ameti poolest ka mehitatud ihukaitse vägi, mis tõenäoliselt
oli 40 meest suur, et väiksema rahutuse üle elada, kuni Rooma
lähimast eelpostist abiväe-leegion kohale marsib.
Sa
ei hakka ühe vastiku mehe pärast tervet Iisraeli tulega ristima –
termin, mida roomlased mässuliste linnade õpetamiseks ja
hirmutamiseks kasutasid. Sõna otseses mõttes! Sa lihtsalt ei teinud
seda. Kuid see ei takistanud Iisraeli Sakkeust avalikult ja salaja
mõnitamast ning pilkamast. Kindlasti
pidi ka tema kuulma teotavaid sõnu, nagu Saara (Tb 3:8,9) Sest
juutide jaoks polnud ta parem kui Asmodeus. Ja Sakkeus teadis seda,
sest peale kõige muu oli tal üks vastuvaidlematu süü – ta oli
kääbik!! (Lk 19:3) Eestimaal, kus inimesed on keskmisest suuremad
ja võiksid kõik korvpalli mängida, ma ise olen 1.82 pikk – kuid
Iisraelis ei olnud inimesed väga pikad, pigem keskmist kasvu.
Sobilikud ratsutama eesli seljas, kes on väike loom – ja ikka ei
ulatunud Sakkeus üle nende õlgade Jeesust vaatama. Ta pidi vääga
väike olema oma täis eas. Mis tegi tema mõnitamise palju
kergemaks.
Sakkeus
pidi ju teadma, et mingi pühamehe üles otsimine on lootusetu üritus
ja alla andma. Kuid see mees lihtsalt ei anna alla. Siis kui rahvas
ei lase teda Jeesuse juurde, jookseb ta tee peale ette, sest suure
rahvahulgaga saab reisida ainult mööda peateed ning on väga hästi
ette arvatav, kustkaudu Jeesus peab mööda minema. Ja Sakkeus ei tee
seda mitte selleks, et saada Jeesus öömajale – ta on tölnerite
ülem – miks ta peaks sellele lootma ja rahva üldise pahameele ära
teenima. Ei, ta tahab lihtsalt Jeesust näha, kellest ta on vaid
kuuldusi kuulnud, et see uus õpetaja on väga hea ja mitte nagu
teised rabid, kes veidi peenutsevad ja kõrgid on. Ta tahtis ainult
näha – ja selle pärast unustab ta kogu oma töise reputatsiooni
ja au ning ronib puu otsa, mis tema väikest kasvu arvestades oli
väga kõva sõna. Juba leebes kliimas on puu otsa ronimine raske –
kuid kui su ümber löömab lähisida päike ja värvib taeva
vasekarva, siis on see hoopis teine tubakas. Inimesed, kes teda nägid
ronimas, pidasid teda kindlasti hulluks ja irvitasid pihku – nii et
ta ei saanud seda väga salaja tehtud. See oli kindlasti rahvasummas
jutuks tulnud, kui Jeesus sealt mööda läks, kui nii imelikku
linnukest juba kaugelt märgati puu otsas istumas. Tema üle
kindlasti ilguti õelaid nalju, ja mõni julgem haukus neid ka puu
all, enne kui Jeesus pea-rahvahulgaga kohale jõudis. See oli
Sakkeusele väga ebaväärikas asend, kus Jeesusega kohata – nii et
Jeesuse reaktsioon tema peale pidi olema nagu Joppe (Jaffa) ilmutuse
nägemine Peetrusele (Ap 10:10-16). Otse loomulikult pidi ta sellest
rõõmujoovastuses olema. Ükski variser ega saduser polnud nõus
temaga rääkima, või temaga teretama või teda oma külla sööma
kutsuma, nagu oli viisakas või temale külla minema. Ta võis ainult
oma ringkonnas, teiste tölnerite seas, liigelda – ja nüüd
tunnustab teda Jeesus! Ja mitte lihtsalt ei tunnusta, vaid tuleb tema
juurde öömajale!
Seesama
Jeesus, kelle jaoks ühe Rooma väepealiku villa oli liiga madal
paik, et pühameest vastu võtta, läheb nüüd ise ja kutsumata
Sakkeusele külla, kes ei ole kunagi saanud ühtegi annetust templis
tuua! Pidage meeles, et rahvas arvas, et ta on liigkasu võtja –
vargus ja pühadus ei käi kokku, saduserid esimeses järjekorras, kes pidid Saadoki pärandit hoidma, kuigi olid juba paljus kreekastunud ja variserid tõenäoliselt ei lasknud
teda ohvri kirstu lähedalegi, et ta ei saaks sealt maksu koguda.
Vähemalt selliseid õelaid nalju oleks ta kuulda saanud, kui ta
oleks julenud. Kuid
Sakkeuse ülestunnistusest tuleb välja, et ta tahtis head teha, kuid
ta oli sattunud selleks valesse nahka, et see hea saaks juutide poolt
õigeusklikult vastu võetud. Ta ei olnud ju neile mingi Toobit,
kellest lugu peeti. - Ja ma arvan, et just seepärast, kui Sakkeus
kuulis seda õnnistust, et temast on nii kõrgel tasemel lugu peetud,
nagu oleks Kissinger Samaarlase pool ööbinud – sama tähtis
tegelane oli Jeesus tolle aegses Iisraelis ja ümberkaudu – andis
ta koheselt poole oma varast vaestele, ja olles veidi järele
mõelnud, lubas tasuda neljakordselt oma ohvritele, mida Jeesus ju
temalt üldse ei nõudnud. Jeesus ei tulnud ju tema juurde, nõnda
nagu nii mõnigi kristlane tahaks minna Kruudat või Sõõrumaad
raputama ja öelda: „Pritsi
pappi, rahamees, sest Mammona on Saadanast!” või
„Higista tengi minu lugupidamise eest, sest sa ei teeninud seda
ausalt ja nüüd on viimne päev ja muidu taevasse ei pääse!” Aga
Jeesus, olles Jumala Poeg, ei kohelnud seda maksukogujat nõnda, nagu
oleks Jumal pidanud okupandi kolaboranti kohtlema. Iisraeli
okupeerimine oli ju ebaõiglane. Iisrael oli ju Jumalariik maapeal,
seal sees oli Jahve tempel, kus hingas Jahve nimi! Kuidas võis olla
õige see, kes toetas Roomat ja kreeka kultuuri Toora vastu?
Ja
seepärast ei saanud keegi ümberkaudu Jeesuse sõnust aru – isegi
mitte tema jüngrid, sest tekst ütleb: „Ja
seda nähes nurisesid kõik: „Tema on patuse mehe juurde öömajale
läinud!” Lk 19:7
See
ongi see koht, kus paljud jutlustajad ja pühapäeva kooli õpetajad
eksivad, sest nad hakkavad rooma mõõkasid üle rõhutama, et need
on süüdi, et Jeesus selle otsuse tegi, sest Jeesus oli ju
variseride poolt taga kiusatud ja ootas oma vangistamist ja
ristisurma – kuid selline tõlgendus on veidi skisofreeniline.
Milleks üldse tegutseda, kui sa tahad, et sind vangistatakse, kuid
siis püüad seda vältida? Pealegi pisendab selline käsitlus
Sakkeuse rolli loos ja püüab temalt rambivalgust röövida – ja
kuigi see toimub „jeesuse
auks” siis
paistab see minu jaoks samaväärne Iiobi sõprade käitumisega, kes
minnes teda lohutama, lõpetavad tema sõimamise; mõnitamise ja
laimamisega – sest
halvad asjad ei juhtu headele inimestele! Jumalal
pole sellisest suhtumisest mingit au ja väärikust võtta, kus me
lööme oma ligimesele põse pihta ja ütleme, sina ei ole Jumalas!
Kas selline inimene ise on Jumalas, kes võib niimoodi kõrvakiile
jagada – ja kui me seda ka füüsiliselt ei tee, kui palju enam
vaimus ja pilguga.
Ei,
Jeesus tahtis Sakkeust päästa, sest ta ütleb seda ise teksti lõpus
(s10) ja kuigi tal oli kõik see „valge
müra” ümber,
mis rääkis teda heaks ja Sakkeuse suguseid ning roomlasi pahaks –
ei juhindunud Jeesus sellest.
Aga
pöörame loo ümber ja ütleme, et Jeesus oleks läinud joonelt
Annase ja Kaifase juurde öömajale. Kui palju kergem oleks olnud tal
lammutada rooma ebaõiget süsteemi seest-poolt kui väljastpoolt
igavese dissidendi ja opositsionäärina? Kõik Variserid ja
Saduserid, kes pidasid end Jumala ees õigeiks, oleksid teda selle
eest Armastanud! - Kuid tema ööbib selle viletsa nurjatu juures.
Heaküll, too vilets patune pöördus, ja ju see oli ikka jumala sõna
– kuid nüüd ei olnud Iisraelis kedagi vihata, kelle peale seda
suurt põlgust rooma ülemvõimu vastu üles näidata, kes oleks sama
abitu, kui Sakkeus! Sest kuidas sa pärast seda päeva ütled
Sakkeusele, köhh-köhh: „Mis
sa siin templis raha laeka juures teed? - Tahad makse tõsta!?”
sest
jumalamehe poolt tunnustatud annetajat, kes on vähemalt poole oma
varast annetanud vaestele, seda vaadeldi hoopis teist sorti
religioosse VIP'na. Ühe hetkega oli „viimane
jätis” saanud
„auväärseks”!
Paljusid juute see just ei rõõmustanud – selline suhtumine
maksiski Jeesusele viimselt tema pea. Et ta kohtles Iisraeli ja
Roomat võrdselt, ja mitte silmaklappidega, nagu teised variserid või
saduserid. Inimestel ei jäänud see suhtumis vahe kuidagi kahe silma
vahele. Seda ei ole võimalik varjata, kui keegi on sulle
religioossel pinnal olemas ja kui keegi seda pole. See, kellega sa
oled nõus kätlema; ühele pildile ilmuma. - Kissinger ei julenud
Samaarlasega ühele pildile sattuda, et soovis sõprust juutidega.
Sellised asjad lähevad inimestele korda, kes on sulle oma ja kes
võõras. Aga Jeesuse ja Sakkeuse lugu õpetab meile, et vähemasti
taevas ei loe sellised kategooriad midagi ja me kõik võime sinna
tulla, ilma et me selleks midagi lubama peame, kuid see võib olla
sama vabastav kogemus, nagu sellele Tölnerile, keda inimesed
vihkasid ja patuseks pidasid.
Samal
viisil võivad tänapäeval inimesed vihata – eriti kristlaste seas
– vihata rap-muusikat. Sest seal ropendatakse. Kuid mina olen aru
saanud, vaadeldes Eminemi teoseid või teiste räpparite omi, et see
on pigemin valu ja piin, nagu see Sakkeus, kes on lihtsalt nii
teistsugune, et me ei puutu oma normaalsete eludega sellise maailmaga
kunagi kokku, kus sellised inimesed elavad ja hingavad – me nagu
hingaksime isegi teistsugust õhku, mis koosneb mingitest teistest
gaasidest. Aga kui sa hakkad neid laule tingimatult kuulama, siis sa
saad aru, et nad veritsevad samuti nagu meie. Et nad hoolivad
samadest teemadest, neil on lihtsalt teistsugune keel kui meil. Sama
kogemus on mul Facebookis või Youtube'is ringi liikudes ja
kuulatades – nad räägivad teist keelt, kuid nad räägivad samu
asju. On see siis Slipknot; Toetag; Rob Zambi; Iron
Maiden; Nickleback; Eminem; .. see nimekiri on väga pikk. Lihtsalt
külastage minu Youtube'i lehte ja vaadake, milliseid videosid ma
olen like'inud, et teada, mida ma silmas pean. Mulle meeldib
jutlustada eeskujuga, mitte lihtsalt sõnadega:
Selleks
ei pea üldse pagulane sinu juurde tulema või neeger – piisab ka
vale riietusega või muusika maitsega inimesest, et sinu juhe kokku
kärsatada, sest kuidas ta õige julges. Nagu räägiksid Raveni
erinevad isiksuse asbektid Teen Titansi multikas omavahel ja ei
jõuaks otsusele, sest kõigil on oma arvamus. Olgu see jutlus teile,
kui sõõm värsket õhku, et te üles ärkaksite, sest me oleme
kutsutud Armastama, mitte silmakirjalikult ja punaseid jooni maha
märkides, vaid päriselt ja tingimatult!
Kes
teist on ühes Jeesusega Sakkeuse juures? Aamen.
No comments:
Post a Comment